Τρίτη 5 Ιανουαρίου 2016

Κρυφτούλι για τις συντάξεις στο τελικό σχέδιο για το ασφαλιστικό

Κρυφτούλι για τις συντάξεις στο τελικό σχέδιο για το ασφαλιστικό - Media
Μείωση κατά 15% στις συντάξεις άνω των 750 ευρώ για τους νέους συνταξιούχους προβλέπει το νομοσχέδιο Κατρούγκαλου, το οποίο δόθηκε στους πολιτικούς αρχηγούς των κομμάτων νωρίτερα σήμερα.

Το ποσοστό αναπλήρωσης είναι κλιμακωτό και προβλέπει:

-Από 0 έως 15 χρόνια συντελεστή 0,80 για κάθε έτος

-Από 15 έως ...18 χρόνια συντελεστή 0,92 για κάθε έτος

-Από 18 έως 21 χρόνια συντελεστή 1,04 για κάθε έτος

-Από 21 έως 24 συντελεστή 1,16 για κάθε έτος

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, για 40 χρόνια ασφάλισης, το ποσοστό αναπλήρωσης ορίζεται στο 60% του συντάξιμου μισθού.

Την ίδια ώρα το υπουργείο Εργασίας επισημαίνει στο τελικό του σχέδιο ότι  ενδυναμώνεται ο αναδιανεμητικός χαρακτήρας του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης

Ο νέος τρόπος υπολογισμού των συντάξεων, λόγω της παρουσίας της εθνικής σύνταξης, καταλήγει σε μεγαλύτερα ποσοστά αναπλήρωσης για τα χαμηλά εισοδήματα, πάνω από 80% για μηνιαίο εισόδημα μέχρι 1000 Ευρώ (χωρίς να συνυπολογίζεται και η επικουρική σύνταξη).

Για πρώτη φορά εντάσσεται στο κύριο ασφαλιστικό σύστημα ο ΟΓΑ. Υπενθυμίζεται ότι ο ΟΓΑ είχε εξαιρεθεί από τη ρύθμιση του ν. 3863/2010 γεγονός που σήμαινε ότι οι αγρότες δεν θα λάμβαναν βασική παροχή αφού αυτή έβαινε μειούμενη σταδιακά έως το 2026 οπότε και θα καταργούνταν απολύτως.

Οι εισφορές στο εξής θα είναι ανάλογες με το εισόδημα, όχι αυθαίρετες επί ασφαλιστικών κλάσεων που υπολόγιζαν μόνον το χρόνο επαγγελματικής ζωής. Έτσι οι νέοι επιστήμονες και οι αυτοαπασχολούμενοι θα ανακουφιστούν από υπέρογκες εισφορές.

Ακόμα και για τις ασφαλιστικές εισφορές του ΟΓΑ προβλέπεται σταδιακή αύξηση έως το 2020 και κατώτατη εισφορά αντίστοιχη με τις υπάρχουσες ασφαλιστικές κατηγορίες του ΟΓΑ η οποία, λόγω της ιδιαιτερότητας του αγροτικού επαγγέλματος και της βούλησης της Κυβέρνησης να στηρίξει την αγροτική οικονομία είναι μικρότερη από τους λοιπούς ασφαλισμένους.

Ο νέος τρόπος υπολογισμού της σύνταξης, σύμφωνα με τους μελετητές του Εργασίας, στηρίζεται σε αναλογιστική μελέτη πλήρως τεκμηριωμένη και βασισμένη στα νέα οικονομικά δεδομένα όπως αυτά διαμορφώθηκαν τα τελευταία χρόνια, ώστε να εγγυάται τη βιωσιμότητα των ταμείων και την εις το διηνεκές χορήγηση της δικαιούμενης σύνταξης. Γενικά έχουν ληφθεί υπόψη όλες οι παράμετροι που από την Ολομέλεια του ΣτΕ κρίθηκαν ως απολύτως αναγκαίες για τη συνταγματικότητα των προτεινόμενων αλλαγών.

Παράλληλα, στο σχέδιο νόμου περιλαμβάνονται σαρωτικές αλλαγές στο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης, με ενοποιήσεις φορέων στο ΙΚΑ που θα αποτελέσει τη βάση για τον Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης.

 Ειδικότερα σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας δημιουργείται Ενιαίος Φορέας Ασφάλισης για  γεγονός που θα επιφέρει όχι μόνο εξοικονόμηση κόστους μέσω του ελέγχου και της περιστολής των δαπανών αλλά περαιτέρω θα βοηθήσει καταλυτικά προς την ουσιαστική ενοποίηση των κανόνων της κοινωνικής ασφάλισης. 

Αξίζει να σημειωθεί επισημαίνουν στελέχη του Εργασίας, ότι ο ν. 3863/2010 διατηρούσε την άνιση μεταχείριση των ασφαλισμένων και τον άδικο διαχωρισμό των χορηγούμενων παροχών ανάλογα με το χρόνο υπαγωγής στην ασφάλιση, το φορέα συνταξιοδότησης, διατηρούσε δηλαδή τα αποσπασματικά και πελατειακά χαρακτηριστικά που διέκριναν το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης έως σήμερα. Με την προτεινόμενη μεταρρύθμιση, θεσπίζεται ενιαίο πλέγμα κοινωνικής προστασίας προνοιακών και ασφαλιστικών παροχών ώστε να εξασφαλίζεται κοινωνική και διαγενεακή δικαιοσύνη.

Εντωμεταξύ, πάντα σύμφωνα με το υπ. Εργασιας,  θεσμοθετείτε Εθνική Σύνταξη, για να έχουν σύνταξη και οι μακροχρόνια άνεργοι, η οποία χρηματοδοτείται απευθείας από τον κρατικό προϋπολογισμό, όχι από τις εισφορές χωρίς εισοδηματικά κριτήρια. Ισοδυναμεί με ρήτρα ανάπτυξης – βασική διαφορά με τη «φιλοσοφία» του ν. 3863/2010. Προβλέπεται η αναπροσαρμογή των συντάξεων στη βάση συντελεστή που διαμορφώνεται κατά 50% από τη μεταβολή του ΑΕΠ και κατά 50% από τη μεταβολή του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του προηγούμενου έτους μόνο εφόσον προκύπτει αύξηση ενώ στο ν. 3863/2010 η αναπροσαρμογή μπορούσε να είναι και προς τα κάτω.

Σημειώνεται ότι η εθνική σύνταξη δεν είναι η κατώτατη σύνταξη, καθώς σε αυτήν προστίθεται η ανταποδοτική σύνταξη που βασίζεται στο αναδιανεμητικό σύστημα προκαθορισμένων παροχών, με τρόπο που να εξασφαλίζει αναδιανομή υπέρ των φτωχότερων και πιο αδύναμων.

Σε κάθε δε περίπτωση, το κράτος εγγυάται την καταβολή τόσο της εθνικής όσο και της ανταποδοτικής σύνταξης.

Η Εθνική σύνταξη αναπληρώνει τη σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ, εφόσον επτιτυγχάνει προστασία των ηλικιωμένων από τον κίνδυνο της φτώχειας πιο αποτελεσματικά και πιο δίκαια, σε σχέση με τις «οριζόντιες αυξήσεις» του πρώτου.

Η πρόταση για το Ασφαλιστικό που έχει ήδη στα χέρια του ο πρωθυπουργός περιλαμβάνει λίστα με νέες πηγές εσόδων και μελέτες που δείχνουν ότι το ασφαλιστικό σύστημα είναι βιώσιμο τουλάχιστον έως το 2031 χωρίς να απαιτηθεί περικοπή συντάξεων.

Ωστόσο, οι δανειστές βλέπουν με επιφύλαξη τις αντιπροτάσεις, καθώς δεν έχουν διαγράψει από την ατζέντα τις γνωστές εμμονές τους και αναμένεται να επιμείνουν σε μειώσεις κύριων και επικουρικών συντάξεων, σε χαμηλά ποσοστά αναπλήρωσης, στη συμπλήρωση 20ετίας αντί για 15ετία και στη θέσπιση εισοδηματικών κριτηρίων για

Οι πρόσθετες πηγές εσόδων που δεν περιλαμβάνονται στην πρόταση αλλά θα παρουσιαστούν κατά τη διαπραγμάτευση αφορούν: 

α) Εσοδα από το οικονομικό έγκλημα (ΦΠΑ, λαθρεμπόριο καυσίμων, τσιγάρων και αλκοολούχων ποτών).

β) Τα πρόστιμα από τις κλήσεις της Τροχαίας (έχουν προχωρήσει οι συζητήσεις των συναρμόδιων υπουργείων). 

γ) Την επιβολή ειδικού τέλους στις χρηματιστηριακές συναλλαγές ή στις συναλλαγές που πραγματοποιούνται ηλεκτρονικά μέσω τραπεζών

δ) Τα έσοδα από τυχερά παιχνίδια, από τις συμβάσεις με το Δημόσιο και από τις αποκρατικοποιήσεις. Δηλαδή ένα μέρος των εσόδων θα διοχετεύεται στο ασφαλιστικό σύστημα ενώ παράλληλα θα αξιοποιηθεί η κινητή και η ακίνητη περιουσία των Ταμείων, με στόχο τη μακροπρόθεσμη ανακεφαλαιοποίηση των αποθεματικών τους. Σήμερα το ύψος τις κινητής περιουσίας εκτιμάται σε 17,5 δισ. ευρώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: