Προς μονιμοποίηση οδεύουν, εν όψει της πρώτης αξιολόγησης του μνημονίου ΙΙΙ, τέσσερις επαχθείς και «οριζόντιοι» φόροι, οι οποίοι επιβλήθηκαν ως έκτακτοι το 2012 και το 2013, για να προσθέσουν στα δημόσια έσοδα περίπου 5,5 δις ευρώ σε ετήσια βάση.
Κλειδί για την μονιμοποίηση των κατά τα άλλα έκτακτων φόρων, θα αποτελέσει η σύνταξη του μεσοπρόθεσμου δημοσιονομικού σχεδίου 2016 -2019, που υποχρεούται να εμφανίσει η Ελλάδα μέχρι και το τέλος Οκτωβρίου, το οποίο θα συνοδεύσει το μνημόνιο ΙΙΙ και θα έχει ως στόχο υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα της τάξης του 3,5% του ΑΕΠ από το 2018 και μετά .
Παρά την...
προεκλογική φιλολογία όλων των κομμάτων περί ελαφρύνσεων, αν παταχθεί η φοροδιαφυγή και ισοδύναμων μέτρων που θα αντικαταστήσουν τα επαχθή και οριζόντια φορολογικά μέτρα του μνημονίου, η πραγματικότητα της πενταετούς λιτότητας που επέβαλαν τα μνημόνια, έδειξε ότι κάθε τι έκτακτο «μονιμοποιείται», ειδικά αν έχει μόνιμη και υψηλή απόδοση.
Η μονιμοποίηση καταφανώς άδικων, σε πολλές περιπτώσεις, μέτρων, αναμένεται να επιβληθεί το επόμενο διάστημα και από τους δανειστές, οι οποίοι, ως γνωστόν, μπορούν να υιοθετήσουν μόνο τα μόνιμα «καλής ποιότητας» μέτρα. Σε αυτά δεν περιλαμβάνονται βέβαια ούτε η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής (αν και είναι επιθυμητή) ούτε και η αύξηση της φορολογικής συμμόρφωσης των πολιτών.
Τι μέλλει λοιπόν να μονιμοποιηθεί ; Τέσσερις φόροι οι οποίοι… ζουν μαζί μας από το 2012 και μετά, αν και κάποιοι μετονομάστηκαν χωρίς όμως να αλλάξει η «ουσία» τους.
Ο πρώτος είναι το ειδικό τέλος αλληλεγγύης, ο οποίος επιβάλλεται για τα εισοδήματα πάνω από τα 12.000 ευρώ και ο οποίος αποδίδει περίπου 814 δις ευρώ το για το 2015, μέσω της άμεσης παρακράτησης από τους μισθούς. Στο μνημόνιο υπάρχει ήδη πρόβλεψη για την μονιμοποίηση του φόρου μέσω της ένταξης της εισφοράς στην νέα φορολογική κλίμακα.
Ο δεύτερος φόρος που θα είναι δύσκολο να μην μονιμοποιηθεί, είναι ο περίφημος Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτητών Ακινήτων, που έρχεται λίγες μέρες μετά τις εκλογές. Ο φόρος είναι ο «απόγονος» του περίφημου ΕΕΤΗΔΕ (πιο γνωστό ως χαράτσι της ΔΕΗ ) και είναι προγραμματισμένος να αποδώσει 2,65 δις ευρώ το 2015 και το 2016. Θα είναι πολύ δύσκολο, μέσα στις επόμενες εβδομάδες, να βρεθούν ισοδύναμα μέτρα για ένα φόρο τόσο υψηλής απόδοσης για το 2017 και το 2018. Συνεπώς η ισχύς του θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια, με επιμέρους αλλαγές στα κλιμάκια και την ενσωμάτωση των νέων αντικειμενικών αξιών που αναμένεται να ισχύσουν για το 2016. Μπορεί να του αλλάξουν άλλη μια φορά όνομα αλλά και εδώ η ουσία μένει η ίδια.
Ο τρίτος φόρος που αναμένεται να μονιμοποιηθεί για τα επόμενα χρόνια, είναι το περίφημο τέλος επιτηδεύματος των 650 ευρώ το χρόνο, το οποίο πληρώνουν περίπου 750.000 ελεύθεροι επαγγελματίες. Το συγκεκριμένο τέλος φέρνει στα δημόσια ταμεία περίπου 400 εκατ. ευρώ το χρόνο, που είναι δύσκολο να αντικατασταθούν με άλλα ισοδύναμα μέτρα.
Τέλος υποψηφιότητα για μονιμοποίηση βάζουν και οι υψηλοί συντελεστές ΦΠΑ σε τρόφιμα και υπηρεσίες αλλά και τα νησιά του Αιγαίου, που θα ισχύσουν από τον Νοέμβριο και θα αποδώσουν συνολικά περίπου 1,85 δις ευρώ επιπλέον έσοδα το χρόνο. Τούτο, διότι και σε αυτήν περίπτωση θα είναι δύσκολο να βρεθούν ισοδύναμα μέτρα ή να αυξηθεί η εισπραξιμότητα του φόρου σε τέτοιο βαθμό ώστε να επιτρέψει την μείωση των συντελεστών του βασικού έμμεσου φόρου
ΠΗΓΗ: Enikonomia.gr
Κλειδί για την μονιμοποίηση των κατά τα άλλα έκτακτων φόρων, θα αποτελέσει η σύνταξη του μεσοπρόθεσμου δημοσιονομικού σχεδίου 2016 -2019, που υποχρεούται να εμφανίσει η Ελλάδα μέχρι και το τέλος Οκτωβρίου, το οποίο θα συνοδεύσει το μνημόνιο ΙΙΙ και θα έχει ως στόχο υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα της τάξης του 3,5% του ΑΕΠ από το 2018 και μετά .
Παρά την...
προεκλογική φιλολογία όλων των κομμάτων περί ελαφρύνσεων, αν παταχθεί η φοροδιαφυγή και ισοδύναμων μέτρων που θα αντικαταστήσουν τα επαχθή και οριζόντια φορολογικά μέτρα του μνημονίου, η πραγματικότητα της πενταετούς λιτότητας που επέβαλαν τα μνημόνια, έδειξε ότι κάθε τι έκτακτο «μονιμοποιείται», ειδικά αν έχει μόνιμη και υψηλή απόδοση.
Η μονιμοποίηση καταφανώς άδικων, σε πολλές περιπτώσεις, μέτρων, αναμένεται να επιβληθεί το επόμενο διάστημα και από τους δανειστές, οι οποίοι, ως γνωστόν, μπορούν να υιοθετήσουν μόνο τα μόνιμα «καλής ποιότητας» μέτρα. Σε αυτά δεν περιλαμβάνονται βέβαια ούτε η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής (αν και είναι επιθυμητή) ούτε και η αύξηση της φορολογικής συμμόρφωσης των πολιτών.
Τι μέλλει λοιπόν να μονιμοποιηθεί ; Τέσσερις φόροι οι οποίοι… ζουν μαζί μας από το 2012 και μετά, αν και κάποιοι μετονομάστηκαν χωρίς όμως να αλλάξει η «ουσία» τους.
Ο πρώτος είναι το ειδικό τέλος αλληλεγγύης, ο οποίος επιβάλλεται για τα εισοδήματα πάνω από τα 12.000 ευρώ και ο οποίος αποδίδει περίπου 814 δις ευρώ το για το 2015, μέσω της άμεσης παρακράτησης από τους μισθούς. Στο μνημόνιο υπάρχει ήδη πρόβλεψη για την μονιμοποίηση του φόρου μέσω της ένταξης της εισφοράς στην νέα φορολογική κλίμακα.
Ο δεύτερος φόρος που θα είναι δύσκολο να μην μονιμοποιηθεί, είναι ο περίφημος Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτητών Ακινήτων, που έρχεται λίγες μέρες μετά τις εκλογές. Ο φόρος είναι ο «απόγονος» του περίφημου ΕΕΤΗΔΕ (πιο γνωστό ως χαράτσι της ΔΕΗ ) και είναι προγραμματισμένος να αποδώσει 2,65 δις ευρώ το 2015 και το 2016. Θα είναι πολύ δύσκολο, μέσα στις επόμενες εβδομάδες, να βρεθούν ισοδύναμα μέτρα για ένα φόρο τόσο υψηλής απόδοσης για το 2017 και το 2018. Συνεπώς η ισχύς του θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια, με επιμέρους αλλαγές στα κλιμάκια και την ενσωμάτωση των νέων αντικειμενικών αξιών που αναμένεται να ισχύσουν για το 2016. Μπορεί να του αλλάξουν άλλη μια φορά όνομα αλλά και εδώ η ουσία μένει η ίδια.
Ο τρίτος φόρος που αναμένεται να μονιμοποιηθεί για τα επόμενα χρόνια, είναι το περίφημο τέλος επιτηδεύματος των 650 ευρώ το χρόνο, το οποίο πληρώνουν περίπου 750.000 ελεύθεροι επαγγελματίες. Το συγκεκριμένο τέλος φέρνει στα δημόσια ταμεία περίπου 400 εκατ. ευρώ το χρόνο, που είναι δύσκολο να αντικατασταθούν με άλλα ισοδύναμα μέτρα.
Τέλος υποψηφιότητα για μονιμοποίηση βάζουν και οι υψηλοί συντελεστές ΦΠΑ σε τρόφιμα και υπηρεσίες αλλά και τα νησιά του Αιγαίου, που θα ισχύσουν από τον Νοέμβριο και θα αποδώσουν συνολικά περίπου 1,85 δις ευρώ επιπλέον έσοδα το χρόνο. Τούτο, διότι και σε αυτήν περίπτωση θα είναι δύσκολο να βρεθούν ισοδύναμα μέτρα ή να αυξηθεί η εισπραξιμότητα του φόρου σε τέτοιο βαθμό ώστε να επιτρέψει την μείωση των συντελεστών του βασικού έμμεσου φόρου
ΠΗΓΗ: Enikonomia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου