Σε παρωχημένα στοιχεία του 2015 και όχι στην κατακόρυφη αύξηση της επόμενης διετίας στηρίχτηκε το αρχικό τίμημα για την 20ετή παράταση της σύμβασης του «Ελ. Βενιζέλος», που υπερδιπλασιάστηκε μετά από παρέμβαση των Βρυξελλών.
Το λάθος...
που είναι γνωστό εδώ και ένα χρόνο και διορθώθηκε πριν από την ολοκλήρωση της διαδικασίας, αναδείχτηκε το τελευταίο διάστημα από τη Ν.Δ., για να στηρίξει το κλίμα σκανδαλολογίας που αποτελεί θεμέλιο της αντικυβερνητικής πολιτικής της.
Το θέμα θα φτάσει σύντομα στη Βουλή, αφού αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση η κύρωση της σύμβασης ώς το τέλος του χρόνου.
«Θα ήταν επαρκέστατο τίμημα, αν δεν βελτιώνονταν σημαντικά οι συνθήκες», υποστηρίζει πηγή του ΤΑΙΠΕΔ και σπεύδει να διαβεβαιώσει ότι «δεν υπήρξε σφάλμα».
Από την πλευρά του Ταμείου, που οργάνωσε τον διαγωνισμό, προκύπτουν πάντως ευθύνες για τις διοικήσεις του έως τον Ιούνιο του 2017, αλλά και για τα στοιχεία που χρησιμοποιήθηκαν στον αρχικό υπολογισμό του τιμήματος, τα οποία προφανώς δόθηκαν από κορυφαία υπηρεσιακά στελέχη του αεροδρομίου.
«Το 2016 μιλούσαν για μονοψήφια αύξηση των οικονομικών δεικτών που τελικώς ήταν διψήφια», διευκρίνισε στην «Εφ.Συν.» η πηγή του ΤΑΙΠΕΔ, χωρίς όμως να δώσει περισσότερες πληροφορίες.
Σημείωσε μόνον ότι τον Μάρτιο του 2015 το οικονομικό περιβάλλον δεν ήταν ενθαρρυντικό για τη χώρα. Υπενθυμίζεται ότι έως τον Νοέμβριο του 2016, πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ ήταν ο σημερινός αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας Στέργιος Πιτσιόρλας.
Το 2015 η κυβέρνηση ανέτρεψε τους προηγούμενους σχεδιασμούς και επέλεξε να προτάξει την 20ετή παράταση της σύμβασης, που λήγει το 2026, και στη συνέχεια να προχωρήσει στην πώληση του 30% των μετοχών από το πακέτο του 55%, που είναι η συμμετοχή του δημόσιου στο «Ελ. Βενιζέλος».
Βασίστηκε σε ρητή διάταξη του νόμου 2338/1995, που προβλέπει ότι δέκα χρόνια πριν από τη λήξη της σύμβασης του αεροδρομίου θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες παράτασης με τους μετόχους.
Ηταν ένας όρος που θεσπίστηκε δεδομένου ότι η τότε κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ είχε μειώσει τη διάρκεια παραχώρησης στα 30 χρόνια, από τα 50 που προέβλεπε η συμφωνία της προκατόχου της υπό τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη.
Οι διαπραγματεύσεις με τους μετόχους του αεροδρομίου ολοκληρώθηκαν τον Μάρτιο του 2016 και τον Μάιο του 2017 η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ έκανε δεκτή τη βελτιωμένη προσφορά ύψους 483,87 εκατ. ευρώ, που εγκρίθηκε από την Διυπουργική επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων.
«Ηταν πάνω από την τιμή των εκτιμητών», επισημαίνει η πηγή του ΤΑΙΠΕΔ, σημειώνοντας ότι το οικονομικό μοντέλο είχε εγκριθεί από την PwC. Ανεξάρτητοι εκτιμητές είχαν οριστεί η KPMG και η ICF.
Οι επιχειρηματικές παραδοχές είχαν ελεγχθεί από την SDG, που έχει μεγάλη εμπειρία σε αεροδρόμια και υποδομές, έχει επιλεγεί πολλές φορές από τις Βρυξέλλες και έχει παρουσία σε 113 μελέτες.
Στα τέλη Ιουνίου 2017 και πριν από την υπογραφή, το ΤΑΙΠΕΔ υπέβαλε τη σύμβαση στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Comp) για να προλάβει μεταγενέστερες εμπλοκές για «υπόγειες» κρατικές ενισχύσεις, για τις οποίες η Ελλάδα είχε μπει στο παρελθόν στο μικροσκόπιο των Βρυξελλών. Ακολουθεί η υπογραφή της συμφωνίας, που εγκρίθηκε και από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Λίγο αργότερα έρχονται οι πρώτες ενστάσεις από την DG Comp και λέγεται ότι στέλεχός της ήρθε ως απλός επισκέπτης στο «Ελ. Βενιζέλος» για να έχει ιδία αντίληψη των μεγεθών.
Ο σημερινός πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Αρης Ξενόφος, που ανέλαβε καθήκοντα τον Νοέμβριο του 2017, χρειάστηκε να επισκεφθεί τις Βρυξέλλες και το ίδιο έγινε με στελέχη του αεροδρομίου, για να αναθεωρηθεί το τίμημα και να φτάσει σε 1,115 δισ. ευρώ, χωρίς ΦΠΑ.
Χρειάστηκε να γίνει νέα αξιολόγηση των στοιχείων, αυτή τη φορά από την KPMG και τη διεθνούς εμβέλειας Nomura.
Αναζητούν δάνεια
Ακολούθησαν διαπραγματεύσεις με τους υπεύθυνους του αεροδρομίου για να επιτευχθεί συμφωνία στα μέσα Σεπτεμβρίου. «Ηταν σαφές ότι αν δεν συναινούσαν θα πηγαίναμε σε διαγωνισμό», αναφέρει με νόημα η ίδια πηγή του ΤΑΙΠΕΔ και ενημερώνει ότι στη συμφωνία υπάρχει οικονομική ρήτρα σε περίπτωση που η πλευρά των μετόχων του «Ελ. Βενιζέλος» καθυστερήσει στην υπογραφή της σύμβασης και την καταβολή του αναθεωρημένου τιμήματος.
Εχει ενδιαφέρον ότι το αρχικό τίμημα των 600 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) μπορούσε να εξασφαλιστεί από τα ταμειακά διαθέσιμα του «Ελ. Βενιζέλος», ενώ για το νέο του 1,364 δισ. ευρώ (με ΦΠΑ) οι μέτοχοι έχουν βγει σε αναζήτηση δανείου ύψους 670 εκατ. ευρώ, έχοντας εξασφαλίσει τα 250 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).
Χαρά Τζαναβάρα
Η Εφημερίδα των Συντακτών
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου