Πέμπτη 16 Αυγούστου 2018

Θρήνος και αναπάντητα «γιατί» στην Ιταλία


Εθνικό πένθος στην Ιταλία για τους 38 νεκρούς από την κατάρρευση της γέφυρας Μοράντι στη Γένοβα την ώρα που...
τα «γιατί» παραμένουν, τα αίτια αναζητούνται και η διαμάχη μεταξύ της ιταλικής κυβέρνησης και της ιδιωτικής εταιρείας -ιδιοκτησίας της οικογένειας Μπένετον- για τις ευθύνες έχει ξεκινήσει.

Τρία παιδιά ηλικίας 8 ως 13 ετών βρίσκονται μεταξύ των θυμάτων, όπως και τέσσερις νεαροί Γάλλοι, τρεις άνθρωποι από την Χιλή και ένας από την Κολομβία.

Περίπου 1.000 διασώστες συνέχισαν για δεύτερη νύχτα τις έρευνές για τον εντοπισμό επιζώντων στα συντρίμμια μέσα σε τεράστια κομμάτια μπετόν και σίδερα με τη βοήθεια προβολέων, εκπαιδευμένων σκύλων και εκσκαφέων.

Οδηγοί που επέζησαν μιλούν για «θαύμα» αλλά και τη φρίκη να βλέπουν άλλους να πέφτουν από τη γέφυρα στον αυτοκινητόδρομο A-10 που περνά από τη Γένοβα και οδηγεί στην ιταλική Ριβιέρα και τη Γαλλία.

Σε 12μηνη κατάσταση έκτακτης ανάγκης κηρύχτηκε η περιοχή, την οποία επισκέφτηκε χθες ο Ματέο Σαλβίνι για να αρνηθεί να πει στις δηλώσεις του πόσοι ενδέχεται να είναι αγνοούμενοι.

«Δεν είναι εύκολο να διακρίνεις μεταξύ του ποιος δεν δίνει σημείο ζωής, επειδή έκλεισε το τηλέφωνό του για να χαλαρώσει στις διακοπές  ή επειδή βρίσκεται στην άλλη άκρη του κόσμου και ποιος διότι μπορεί να είναι κάτω από τα ερείπια» είπε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Εσωτερικών.

Ακόμη, ο ηγέτης της Λέγκας του Βορρά επέκρινε τους κανόνες της Ε.Ε. για τις δαπάνες. «Εάν οι εξωτερικοί περιορισμοί μας εμποδίζουν να κάνουμε δαπάνες για να έχουμε ασφαλείς δρόμους και σχολεία, τότε πραγματικά τίθεται υπό αμφισβήτηση το κατά πόσο είναι λογικό να ακολουθούμε αυτούς τους κανόνες» δήλωσε.



AP Photo

Στο στόχαστρο το δικό του και υπουργών του βρέθηκε η Atlantia, που ελέγχει την Autostrade SRL και διαχειρίζεται τους αυτοκινητόδρομους της χώρας, βρίσκεται στο στόχαστρο και άλλων υπουργών.

Μάλιστα, ο Σαλβίνι δήλωσε ότι δεν θα περιμένει να γίνει η εισαγγελική έρευνα και να βγουν συμπεράσματα, αλλά επιρρίπτει την ευθύνη στην εταιρεία.

Ο άλλος αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Λουίτζι Ντι Μάγιο, είπε «σίγουρα το φταίξιμο» είναι της Autostrade, ενώ κατηγόρησε την Μπένετον, που δεν «επενδύει χρήματα για συντήρηση». 

Επίσης, ο πρωθυπουργός της κυβέρνησης κούνησε το δάχτυλο στην  Autostrade υποσχόμενος ότι θα δουλέψει για να αποφευχθούν στο μέλλον παρόμοια γεγονότα.

Ο υπουργός Μεταφορών, Ντάνιλο Τόνινελλι, από τους Πεντάστερους ζήτησε να παραιτηθούν οι επικεφαλής της εταιρείας να παραιτηθούν και ξεκίνησε τη διαδιακασία για ανάκληση τη σύμβαση της, αλλά και της επιβολής προστίμου ύψους 150 εκατομμυρίων ευρώ.

Πάντως, το 2013 ανακοίνωση του αντιπολιτευόμενου τότε κόμματος ανέφερε ότι η γέφυρα μπορεί να κρατήσει «άλλα 100 χρόνια». Όμως το κείμενο διαγράφηκε από την ιστοσελίδα του Κινήματος των Πέντε Αστέρων χθες.

Ως δικαιολογία ο Ντι Μάγιο είπε ότι είχε δημοσιευτεί από εκπρόσωπο του κόμματος, που έφυγε από αυτό, και ότι δεν συμβάδιζε με τις επίσημες πολιτικές.



AP Photo

Η τραγωδία άνοιξε εκ νέου το διάλογο για την κατάσταση των ιταλικών υποδομών. Η Corriere Della Sera επεσήμανε ότι τέσσερις άλλες γέφυρες κατέρρευσαν τα τελευταία πέντε χρόνια.

Η Μοράντι είχε προβλήματα από την κατασκευή της το 1967, γεγονός που οδήγησε σε δαπανηρή συντήρηση και επανειλημμένη κριτική από μηχανικούς, ενώ οι αρχές φοβούνται μήπως καταρρεύσουν και τα υπόλοιπα κομμάτια της.

Χθες η ιστοσελίδα ειδικών μηχανικών Ingegneri.info δημοσίευσε ένα κείμενο υπογραμμίζοντας τις μακροχρόνιες ανησυχίες για τη γέφυρα και σημειώνοντας ότι ήταν αναμενόμενο να συμβεί μία τραγωδία το.

Ο κορυφαίος αρχιτέκτονας Ρέντσο Πιάνο δήλωσε στη La Repubblica ότι «οι γέφυρες δεν καταρρέουν κατά λάθος». «Δεν ξέρω ακόμα τι συνέβη. Δεν έχω αρκετές πληροφορίες. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι δεν πιστεύω ότι ... η φύση είναι ανεξέλεγκτη, ότι οι αστραπές και η βροχή [δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν]» είπε.

Ο Αντόνιο Μπρέντσιτς, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Γένοβας, δήλωσε ότι θα ήταν αδύνατο να προβλεφθεί η καταστροφή της Τρίτης, επειδή ο σχεδιασμός της γέφυρας δεν επέτρεπε ακριβή έλεγχο. Πριν δύο χρόνια ο ίδιος σε μελέτη του πρότεινε ότι το καλύτερο για γέφυρες όπως η Μοράντι θα ήταν να κατεδαφιστούν και να ξαναχτιστούν. 

Από την πλευρά της, η Autostrade ανακοίνωσε ότι είχε επενδύσει περισσότερα από 1 δισ. ευρώ ετησίως μεταξύ 2012 και 2017 για τη συντήρηση και την αναβάθμιση του δικτύου της.  


efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: