...η πρόταση της Ν.Δ. για την Παιδεία
«Μηχανή» που θα κινήσει την οικονομία θεωρεί την εκπαίδευση ο Κυριάκος Μητσοτάκης που παρουσίασε το Σάββατο στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος», το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας για την Παιδεία.
Μιλώντας σε...
εκπροσώπους της ακαδημαϊκής κοινότητας, ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας τόνισε πως η παιδεία δεν είναι ακόμα μια πλευρά μίας εφαρμοσμένης πολιτικής, ώστε να περιοριστεί σε ένα επιμέρους τμήμα ενός πολιτικού προγράμματος, αλλά αποτελεί τον καθρέφτη της αντίληψης που έχει ο καθένας για το μέλλον του τόπου.
Μία ημέρα μετά την κόντρα του στη Βουλή με τον πρωθυπουργό, ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης επανέλαβε πως «η ασφάλεια αποτελεί δημοκρατικό και ατομικό δικαίωμα των πολιτών, ευθύνη και υποχρέωση του κράτους. Το άσυλο στη βία και στην παρανομία, δεν θα αλλάξει: θα καταργηθεί. Για να κυκλοφορήσουν και πάλι ελεύθερα οι ιδέες και η γνώση».
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε στο άρθρο 16 και επανέλαβε τη δέσμευσή του για την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων. Όσον αφορά τα δημόσια πανεπιστήμια είπε πως «θα αποκτήσουν στην πράξη την αυτονομία τους. Θα αξιολογούνται βάσει μετρήσιμων αποτελεσμάτων και θα είναι ελεύθερα να ανοίξουν τα φτερά τους».
Υποσχέθηκε «ελεύθερη πρόσβαση στη μόρφωση, με σύγχρονα προγράμματα σπουδών και μεθόδους που αξιοποιούν την τεχνολογία» και απευθυνόμενος στου δασκάλους και του καθηγητές τόνισε πως θα έχουν πρόσβαση στις ψηφιακές εκπαιδευτικές πηγές.
Ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας προανήγγειλε πρότυπα σχολεία «σε κάθε περιφερειακή ενότητα» για τα παιδιά που ξεχωρίζουν από κάθε ελληνικό χωριό ή γειτονιά. Επίσης εξέφρασε την πρόθεση να ιδρυθούν πρότυπα επαγγελματικά λύκεια με τη συμμετοχή εργοδοτών και εργαζομένων.
Δήλωσε επίσης ότι ο καλός εκπαιδευτικός δεν έχει να φοβηθεί τίποτε απο την αξιολόγηση, αντίθετα, «είναι ο μόνος τρόπος να αναγνωριστεί η προσπάθειά του εντός και εκτός τάξης».
► Σύμφωνα με τη ΝΔ, το πρόγραμμά της για την Παιδεία δεν αφορά ορισμένες αποσπασματικές παρεμβάσεις, αλλά μια συνολική και σε βάθος μεταρρύθμιση, με θαρραλέες αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες του εκπαιδευτικού συστήματος. Μία μεταρρύθμιση που τοποθετεί στο επίκεντρο των αλλαγών τους λειτουργούς τής εκπαίδευσης, τους μαθητές και φοιτητές και τους γονείς τους, όπως τόνισαν τόσο ο αντιπρόεδρος του κόμματος Κωστής Χατζηδάκης όσο και η τομεάρχης Παιδείας Νίκη Κεραμέως.
Πέντε είναι οι βασικοί άξονες του προγράμματος της Νέας Δημοκρατίας για την Παιδεία, και περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τις παρακάτω παρεμβάσεις:
Ι. Παιδεία σύγχρονη, δημιουργική και ανοικτή.
* Το δημόσιο σχολείο μετατρέπεται σε μια σύγχρονη και δημιουργική κυψέλη γνώσης και καινοτομίας. Με έμφαση στην καλλιέργεια ήπιων (δημιουργικότητα, κριτική σκέψη, επίλυση προβλημάτων, ομαδική δουλειά) και ψηφιακών δεξιοτήτων (χρήση υπολογιστών, ψηφιακή επικοινωνία, ασφαλής χρήση διαδικτύου), αντί για ενθάρρυνση της αποστήθισης και της παπαγαλίας.
* Τα προγράμματα σπουδών εμπλουτίζονται με νέες, δημιουργικές και διαδραστικές μεθόδους διδασκαλίας και νέες εκπαιδευτικές θεματικές, όπως η επιχειρηματικότητα, η οδική συμπεριφορά, ο εθελοντισμός, η αντίδραση σε φυσικές καταστροφές κ.ο.κ.
* Καθιερώνεται η δυνατότητα «άσκησης» σε επιχειρήσεις, ώστε οι μαθητές να εξοικειώνονται με την πραγματική οικονομία, και να επιλέγουν το αντικείμενο σπουδών τους με μεγαλύτερη σιγουριά.
* Καθιερώνεται Εθνικό Απολυτήριο, το οποίο θα αποκτάται με την επιτυχή ολοκλήρωση του Λυκείου. Για τον προσδιορισμό του βαθμού του Εθνικού Απολυτηρίου θα συνυπολογίζονται οι βαθμοί και των 3 τάξεων του Λυκείου, με ειδικό συντελεστή ανά τάξη. Επίσης, καθιερώνονται οι γραπτές προαγωγικές εξετάσεις από τάξη σε τάξη για όλο το Λύκειο, με επιλογή των θεμάτων μέσα από την Τράπεζα Θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας.
* Αλλάζει ριζικά η Επαγγελματική Εκπαίδευση, ώστε από λύση ανάγκης για λίγους, να γίνει συνειδητή επιλογή και εργαλείο απασχόλησης για πολλούς.
* Τα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα θα εξελιχθούν σε αναπτυξιακούς πυλώνες σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο, αναπτύσσοντας συνεργασίες και δικτυώσεις με τον κόσμο της παραγωγής και της επιχειρηματικότητας, με κοινωνικούς φορείς, και με ιδρύματα του εσωτερικού και του εξωτερικού.
* Στόχος είναι η Ελλάδα να αναδειχθεί σε ισχυρό περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης και έρευνας. Για αυτό και η Νέα Δημοκρατία υποστηρίζει την αναθεώρηση των παραγράφων του άρθρου 16 του Συντάγματος που αφορούν την ανώτατη εκπαίδευση, προκειμένου να επιτραπεί η ίδρυση μη κρατικών και ιδιωτικών Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης, τα οποία θα ιδρύονται υπό αυστηρούς όρους, και θα λειτουργούν με διαφάνεια, αξιολόγηση και λογοδοσία.
ΙΙ. Μεγαλύτερη αυτονομία στις εκπαιδευτικές μονάδες, μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς:
* Το δημόσιο σχολείο απελευθερώνεται από τον ασφυκτικό εναγκαλισμό του Υπουργείου σε επίπεδο οργανωτικό και διοικητικό, αλλά και σε επίπεδο παιδαγωγικό. Ο εκπαιδευτικός αποκτά μεγαλύτερη ελευθερία να εμπλουτίζει τον τρόπο και τα μέσα διδασκαλίας, και να διαμορφώνει εκπαιδευτικές δραστηριότητες με βάση τις ανάγκες των μαθητών.
* Τα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα γίνονται πραγματικά αυτόνομα και αυτοδιοικούμενα. Η Νέα Δημοκρατία θα προχωρήσει σε άμεση κατάργηση των νομοθετικών πρωτοβουλιών των κ.κ. Μπαλτά, Φίλη και Γαβρόγλου και ψήφιση ενός σύγχρονου νόμου πλαισίου για τα Ανώτατα Ιδρύματα που θα τους δίνει τη δυνατότητα να αποφασίζουν από μόνα τους τις εκπαιδευτικές και ερευνητικές δραστηριότητες τους. Αντίστοιχα, θα διαμορφωθεί πλαίσιο που θα επιτρέπει στα ιδρύματα να προσελκύουν πόρους από ιδιωτικές πηγές και να τους διαχειρίζονται με τον πιο αποδοτικό τρόπο, αλλά με τήρηση αυστηρών κανόνων διαφάνειας και λογοδοσίας.
* Τα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα αποκτούν την αρμοδιότητα να καθορίζουν τα ίδια τον ετήσιο αριθμό εισακτέων και τη βάση εισαγωγής. Καθιερώνεται ανώτατο χρονικό όριο ολοκλήρωσης των προπτυχιακών σπουδών στα ν+2 έτη, εκτός εξαιρέσεων που θα αποφασίζονται από τα αρμόδια όργανα του εκάστοτε ιδρύματος.
ΙΙΙ. Εκπαιδευτικό σύστημα που δημιουργεί ίσες δυνατότητες και περισσότερες ευκαιρίες για όλους
* Κανένα παιδί εκτός παιδικού σταθμού. Για κάθε παιδί που δεν βρίσκει θέση σε δημοτικό παιδικό σταθμό, η οικογένεια του, εφόσον πληροί τα εισοδηματικά κριτήρια, θα λαμβάνει κουπόνι ύψους 180 ευρώ το μήνα για 10 μήνες το χρόνο, το οποίο και θα μπορεί να εξαργυρώνει σε βρεφονηπιακό σταθμό της επιλογής της.
* Δημιουργείται ένα Πρότυπο και ένα Πειραματικό σχολείο σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα της χώρας, ξεκινώντας από τις λιγότερο ανεπτυγμένες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Αντίστοιχα, ιδρύονται και Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια σε αντιπροσωπευτικές περιοχές, τα οποία θα συνεργάζονται με επιχειρήσεις του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα.
* Όλοι οι μαθητές αποκτούν πιστοποιητικό βασικών γνώσεων Πληροφορικής μέχρι την Α' Λυκείου, ενώ μέσα στα σχολεία θα προσφέρεται εκμάθηση ξένων γλωσσών και θα διενεργούνται εξετάσεις για την απόκτηση κρατικού πιστοποιητικού γλωσσομάθειας.
* Σε όλα τα μεταπτυχιακά προγράμματα προβλέπεται συγκεκριμένος αριθμός υποτροφιών, που θα χορηγούνται με βάση τις ακαδημαϊκές επιδόσεις και την οικονομική κατάσταση των φοιτητών.
* Ενισχύεται ο θεσμός της πρακτικής άσκησης στα Πανεπιστήμια, ώστε οι φοιτητές να αποκτούν πολύτιμη εργασιακή εμπειρία και να ενισχύουν τις προοπτικές απασχόλησής τους στη συνέχεια.
* Καθιερώνεται εσωτερικό πρόγραμμα κινητικότητας για τους φοιτητές μεταξύ των Ελληνικών Πανεπιστημίων, στα πρότυπα του Erasmus.
IV. Δημιουργία και μετάδοση της γνώσης σε ένα ασφαλές περιβάλλον
* Προτεραιότητα για το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας αποτελεί η εμπέδωση του αισθήματος ασφάλειας για τους μαθητές και τους γονείς, με ενίσχυση των μέτρων προστασίας στα σχολεία και τον περιβάλλοντα χώρο. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται επίσης στην αντιμετώπιση του εκφοβισμού και της βίας στο σχολείο, μέσα από την ευαισθητοποίηση και ενδυνάμωση των μαθητών.
* Κατάργηση του ασύλου. Αυτεπάγγελτη επέμβαση των δημοσίων αρχών για κάθε αξιόποινη πράξη που λαμβάνει χώρα στα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα, και πειθαρχικές ευθύνες όταν οι Πρυτανικές Αρχές δεν ενημερώνουν έγκαιρα τα αρμόδια δημόσια όργανα για παραβατικές πράξεις.
V. Αξιολόγηση σε όλα τα επίπεδα και διάδοση των καλύτερων πρακτικών
* Αξιολόγηση των σχολικών μονάδων από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τους γονείς με τη χρήση ηλεκτρονικών ερωτηματολογίων.
* Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, οι οποίοι σήμερα κρατάνε τη δημόσια εκπαίδευση και το δημόσιο σχολείο όρθιο. Ο στόχος της αξιολόγησης δεν είναι ο στιγματισμός και η τιμωρία, αλλά η διαρκής βελτίωση και η επιβράβευση της προσπάθειας, και για αυτό η αξιολόγηση θα συνδέεται με τη διαδικασία επιμόρφωσης και κατάρτισης, για συνολική βελτίωση του εκπαιδευτικού δυναμικού.
* Στην Ανώτατη Εκπαίδευση, η Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π) καθιερώνεται ως ο βασικός θεσμός αξιολόγησης των προγραμμάτων σπουδών, των διδασκόντων και των Ιδρυμάτων. Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης θα δημοσιοποιούνται ώστε να ενισχύεται η διαφάνεια και η δημόσια πληροφόρηση, και να αναδεικνύονται οι καλύτερες πρακτικές (εκπαιδευτικές, ερευνητικές, διοικητικές).
* Η κρατική χρηματοδότηση προς τα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης γίνεται βάσει αντικειμενικών κριτηρίων και δεικτών, και συνδέεται με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης. Επιπλέον, ο Ακαδημαϊκός Χάρτης της χώρας (π.χ. συγχωνεύσεις/ενοποιήσεις Πανεπιστημίων-ΤΕΙ) θα προκύπτει από την αξιολόγηση της Α.ΔΙ.Π και στη βάση συγκεκριμένων κριτηρίων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου