Την προωθητική ενέργεια «Black Friday» την ερχόμενη Παρασκευή, ως πολυδιαφημιζόμενη μέρα μεγάλων προσφορών και εκπτώσεων, καταγγέλλουν ο Συντονισμός δράστης ενάντια στην κυριακάτικη εργασία, ο...
Σύλλογος Υπαλλήλων Βιβλίου – Χάρτου – Ψηφιακών Μέσων Αττικής και ο Σύλλογος Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας.
Ο τελευταίος τονίζει ότι «μεγαλοεργοδοσία και πολυεθνικές πατώντας στην ανάγκη των λαϊκών στρωμάτων για φθηνά και ποιοτικά προϊόντα εισήγαγαν τη συγκεκριμένη φιέστα. Οι ίδιοι που με την ακρίβεια καθημερινά ροκανίζουν το λαϊκό εισόδημα, κάνουν απαγορευτική την καθημερινή μας πρόσβαση σε αναγκαία προϊόντα, είναι αυτοί που γονατίζουν τους εργαζόμενους στο εμπόριο».
Ο σύλλογος επισημαίνει ότι «για ακόμα μια φορά, οι εμποροϋπάλληλοι καλούνται να εργαστούν συνεχόμενα 12ωρα, από κατάστημα σε κατάστημα στο ωράριο αυτό, χωρίς ρεπό και σε εντατικούς ρυθμούς, μέχρι και 72 ώρες την εβδομάδα! Και μπορεί στο τέλος του μήνα να δούμε στους μισθούς μας λίγα ευρώ παραπάνω λόγω υπερωριών όπου αυτές δηλωθούν και πληρωθούν, αλλά αυτό σε τίποτα δεν αλλάζει τη σκληρή πραγματικότητα με την οποία είμαστε καθημερινά αντιμέτωποι».
Στην ανακοίνωση σχολιάζεται πως «"Black Friday", "Λευκές Νύχτες", εορταστικό ωράριο, ενδιάμεσες εκπτώσεις, δουλειά τις Κυριακές, χτύπημα του σταθερού ημερήσιου χρόνου εργασίας, κατάπτυστες ατομικές συμβάσεις, ανύπαρκτα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας μέσα στους εργασιακούς χώρους, όλα στην υπηρεσία της εργοδοσίας για να αυξάνει τα κέρδη της ξεζουμίζοντας εμάς τους εργαζόμενους. Αυτή είναι η "κανονικότητα" της κυβέρνησης».
Με τη σειρά του ο Συντονισμός δράστης ενάντια στην κυριακάτικη εργασία καλεί σημειώνει ότι «με μεγάλες διαφημιστικές καμπάνιες αλυσίδες πολυκαταστημάτων ενημερώνουν το καταναλωτικό κοινό ότι διοργανώνουν για τρίτη χρονιά black friday στις 23/11 και μάλιστα την παρατείνουν σε 2ήμερα, 3ήμερα, ακόμα και σε όλη την διάρκεια της εβδομάδας».
Τί όμως πραγματικά σημαίνει η “black Friday” τόσο σε σχέση με τις καταναλωτικές συνήθειες που διαμορφώνει, όσο και σε σχέση με τη δοκιμασία που συνιστά για τους εργαζόμενους στα καταστήματα; Χαοτικές καταστάσεις μέσα στα καταστήματα (στο διαδίκτυο υπάρχουν άπειρα σχετικά videos) ενώ στις ΗΠΑ όπου η black friday είναι “θεσμός” εδώ και δεκαετίες έχουν σημειωθεί ακόμα και θάνατοι ή τραυματισμοί (10 και 105 αντίστοιχα τα τελευταία χρόνια). Οι καταναλωτές, που μπορεί να περιμένουν και ώρες έξω από τα μαγαζιά για να προλάβουν τις προσφορές, καταλήγουν να ποδοπατιούνται και να πλακώνονται κυριολεκτικά μεταξύ τους. Και βέβαια η μανία τους παίρνει σβάρνα και τους εργαζόμενους, που πέρα από τον υψηλό και εντατικοποιημένο φόρτο εργασίας που τους επιβάλλεται στο πλαίσιο της “black Friday”, έχουν να εξυπηρετήσουν-αντιμετωπίσουν τους λυσσασμένους καταναλωτές.
Σε αυτό το πλαίσιο υπενθυμίζεται πως «το 2008 ένας 34χρονος εργάτης της Wal-Mart έχασε τη ζωή του, όταν ποδοπατήθηκε κυριολεκτικά από 200 περίπου καταναλωτές. Προφανώς, αυτό το κρούσμα εργοδοτικής καφρίλας δεν αποτελεί μια εξαίρεση. Είναι μια πτυχή -και μάλιστα κάπως «μαύρη»- της συνολικής επίθεσης των εργοδοτών απέναντι στα εργατικά μας συμφέροντα και δικαιώματα, τη ζωή και την αξιοπρέπειά μας.
»Έρχεται να συμπληρώσει την όλη δυσχερή κατάσταση που βιώνουμε, με τους μισθούς-ψίχουλα ή και τη μη καταβολή δεδουλευμένων, τις απολύσεις και την ανεργία, την εργασιακή επισφάλεια, τις ατομικές συμβάσεις, την εντατικοποίηση, τις απλήρωτες υπερωρίες, τη δουλειά τις Κυριακές, την απόπειρα κατάργησης θεσμοθετημένων αργιών όπως η 2η Γενάρη και του Αγίου Πνεύματος, την ορθοστασία. Για την εργοδοσία οι καλές τιμές πάνε πακέτο με την κακή-εξευτελιστική τιμή της δουλειάς των εργαζομένων».
Πρόκειται για ένα άθλιο θεσμό, που βαφτίζεται «γιορτή» και στο πλαίσιο του οποίου διαμορφώνεται μια ακόμα καταναλωτική αρένα για αποκτηνωμένους πελάτες και ταλαίπωρους εμποροϋπάλληλους. Και είναι λυπηρό (αν και απόλυτα εξηγήσιμο) να βλέπεις τόσους πολλούς ανθρώπους να προετοιμάζονται να αγωνιστούν για να «κατακτήσουν» τις προσφορές για ηλεκτρονικές συσκευές ή και για video games, ενώ την ίδια ώρα είτε απέχουν ολοκληρωτικά, είτε κάνουν διαρκώς βήματα πίσω από τον ταξικό-κοινωνικό αγώνα για το δικαίωμα της εξασφάλισης των μέσων για μια αξιοπρεπή ζωή.
Ο Συντονισμός καλεί τους εμποροϋπαλλήλους να καταγγείλουν με κάθε τρόπο, δηλαδή τόσο κινηματικά όσο και νομικά, κάθε επιδίωξη για ξεχείλωμα του ωραρίου πέραν του «νόμιμου». Το “όνειρο” των μεγάλων αλυσίδων είναι η black friday να σημαίνει δουλειά από τα άγρια χαράματα μέχρι τα επίσης άγρια μεσάνυχτα, όπως γίνεται στις ΗΠΑ. Οι εργαζόμενοι να μην κάνουν τίποτε παραπάνω από τις συμβατικές τους υποχρεώσεις και με κάθε τρόπο να γίνει σαφές ότι αρνούμαστε να γίνουμε τα θύματα ή οι θηριοδαμαστές στην καταναλωτική αρένα που στήνουν τα αδίστακτα αφεντικά. Σε κάθε περίπτωση καθιστούμε υπεύθυνους τους εργοδότες για όποια προβλήματα προκύψουν».
Απευθυνόμενοι προς τους καταναλωτές ζητούν «να αντιληφθούν και τη δική τους ευθύνη για τις χαοτικές-επικίνδυνες καταστάσεις που διαμορφώνονται τόσο στις “black Fridays”, όσο και σε άλλες στιγμές κοσμοπλημμύρας μέσα στα μαγαζιά. Και τους σημειώνουμε ότι εμείς οι εργαζόμενοι δεν είμαστε και ούτε θα γίνουμε τα προϊόντα της κανιβαλιστικής κατανάλωσης»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου