Tο πλέον σύγχρονο νοσοκομείο της χώρας, το «Ερρίκος Ντυνάν», χρηματοδοτημένο από τα χρήματα του Δημοσίου και την περιουσία του κοινωφελούς ιδρύματος Ερυθρός Σταυρός, έφτασε με συσσωρευμένα χρέη και δάνεια μετά τις ανυπολόγιστες σπατάλες και την κακοδιαχείριση σε...
οικονομική απαξίωση, για να περάσει τελικά στα χέρια της Τράπεζας Πειραιώς.
οικονομική απαξίωση, για να περάσει τελικά στα χέρια της Τράπεζας Πειραιώς.
Με πρόσχημα την απώλεια θέσεων εργασίας των απλήρωτων εργαζόμενων, τις οφειλές και τις δανειακές υποχρεώσεις, που ωστόσο καμία από τις διοικήσεις και κανένα αρμόδιο υπουργείο δεν είχε φροντίσει να ελέγξει, ούτε καν να υπολογίσει, πραγματοποιήθηκε με αναγκαστικό πλειστηριασμό η συγκεκριμένη αγοραπωλησία ενώ ήδη το «Ντυνάν» είχε πέσει στα βράχια.
Για να γίνει αντιληπτή η υψηλή στάθμη των παρεχομένων υπηρεσιών του νοσοκομείου «Ερρίκος Ντυνάν» το πόρισμα της εξεταστικής επιτροπής της Βουλής αναφέρει ότι: υπήρχαν 303 κλίνες, 25 χειρουργεία, 38 κλίνες Μονάδας Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ), 24 Μονάδες Τεχνητού Νεφρού, 18 κλίνες μονοήμερης νοσηλείας κ.ά. Το πολιτικό σύστημα, κατά σαφή παραβίαση του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου για τα ιδρύματα και τις περιουσίες κοινωφελούς σκοπού, υπήρξε αρωγός και «κατάφερε» εν τέλει να περιέλθει το νοσοκομείο σε ιδιωτικά συμφέροντα.
Δύο ουσιώδη στοιχεία του πορίσματος είναι τα εξής:
● Για το Κοινωφελές Ιδρυμα «Ερρίκος Ντυνάν» (ΚΙΕΝ) δεν εκδόθηκε ποτέ το σχετικό προεδρικό διάταγμα με επιλογή της τότε κυβέρνησης και του αρμόδιου υπουργού Υγείας Δ. Αβραμόπουλου. Αποτέλεσμα η εποπτεία του υπουργού Οικονομικών επί της οικονομικής διαχείρισης, των προϋπολογισμών και των απολογισμών, της αναγκαιότητας σύναψης δανείων με δέσμευση-υποθήκευση της ακίνητης περιουσίας κ.ά. ουδέποτε ασκήθηκε.
● Η πορεία του «Ερρίκος Ντυνάν» (2000-2014) απέδειξε ότι συγκεκριμένες νομοθετικές ρυθμίσεις απετέλεσαν καταλυτικό παράγοντα για την κατάληξή του σε ιδιωτικά συμφέροντα. Κατάληξη που είχε ως αποτέλεσμα την ανεπίτρεπτη εκ του νόμου μεταβολή τού κοινωφελούς σκοπού και την, ομοίως ανεπίτρεπτη εκ του νόμου, απώλεια του νοσοκομείου. Οι ισχυρισμοί που κατέθεσαν μάρτυρες ενώπιον της εξεταστικής επιτροπής (μεταξύ των οποίων και πρώην υπουργοί Υγείας) για να πείσουν ότι δήθεν το νοσοκομείο «Ερρίκος Ντυνάν» ήταν ιδιωτικός φορέας (τελικά «βαφτίστηκε» ιδιωτική κλινική) καταδεικνύουν την πλήρη ένδεια των επιχειρημάτων που επινοήθηκαν για να δικαιολογηθεί η όλη μεθόδευση.
Το «Ντυνάν» χρεώνεται:
● Σχέσεις αλληλεξάρτησης της διοίκησης Μαρτίνη στο ΚΙΕΝ με τις εκάστοτε κυβερνήσεις [προσλήψεις προσωπικού (ασχέτως αναγκών) - δωρεάν παροχή νοσηλευτικών υπηρεσιών σε πολιτικά πρόσωπα, εκδότες κ.λπ. - αργομισθίες - προσφορά δώρων - υψηλόμισθοι υπάλληλοι – καταβολή μεγάλων ποσών στα μέλη του Δ.Σ. - υπερβολικός δανεισμός].
● Προσλήψεις κυρίως με βάση αιτήματα πολιτικών προσώπων. Στην εξεταστική επιτροπή κατετέθη από τον Α. Μαρτίνη (ο οποίος αντιμετωπίζει διώξεις και για ξέπλυμα μαύρου χρήματος) κατάλογος με τα ονόματα των πολιτικών προσώπων (Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ) που υπέβαλαν παρόμοια αιτήματα και έγιναν δεκτά.
● Το συσσωρευμένο κόστος δωρεάν νοσηλείας για την περίοδο 2005-2009 ανήλθε στα 33.636.856 ευρώ (!).
● Προκλητικές αργομισθίες προσώπων. Τα ποσά αυτά αναφέρονται αναλυτικά και ονομαστικά στο πόρισμα.
● Από την έκθεση της Ομάδας Μελέτης του Λ. Λιαρόπουλου (Ιανουάριος 2012), από την έκθεση του Αγγελου Φιλιππίδη (Ιούνιος 2011) και από τις καταθέσεις μαρτύρων προκύπτουν γνωστά δημόσια πρόσωπα που ελάμβαναν μισθό χωρίς να παρέχουν υπηρεσίες.
● Παντελής απουσία κρατικού ελέγχου στην εν γένει διαχείριση του Ιδρύματος επέτρεψε να γεννηθεί, να εκτραφεί και συν τω χρόνω να διογκωθεί μια ιδιόρρυθμη μορφή διαπλοκής και διασπάθισης των πόρων του.
● Η δωρεάν παροχή υπηρεσιών έλαβε χώρα όχι μόνο κατά τις περιόδους που στο Δ.Σ. του «Ντυνάν» δεν υπήρχαν διορισμένα από τον υπουργό Υγείας μέλη, αλλά και κατά την περίοδο (2006-2012) που στο Δ.Σ. υπήρχαν μέλη διορισμένα από τον υπουργό Υγείας (με υψηλότατους μισθούς) προκειμένου να εποπτεύουν (!) τη διαχείριση των οικονομικών του Ιδρύματος.
● Το ίδιο πρόσωπο, δηλαδή ο Α. Μαρτίνης, έλεγχε και διαχειριζόταν ως πρόεδρος τόσο τον (αποτελούντα κλειστή λέσχη επιλεγμένων μελών) Ερυθρό Σταυρό όσο και το ΚΙΕΝ δίχως κρατική και κυβερνητική εποπτεία, κάτι που είχε ως συνέπεια το νοσοκομείο να εμφανίζει τεράστιες ζημίες, αντί να παράγει κέρδη.
● Το 2001 (αμέσως μετά το ξεκίνημα της λειτουργίας του) έλαβε δάνειο από την ALPHA BANK 61.629.000 εκατ. ευρώ για αναχρηματοδότηση χρέους και τρέχουσες υποχρεώσεις. Προσημείωση, η οικοπεδική έκταση. Επισημαίνεται ότι ο Οργανισμός του ΚΙΕΝ δεν επέτρεπε εγγραφή όχι απλά προσημείωσης υποθήκης, αλλά ούτε και δανεισμό (υπάρχει σχετική απόφαση του Αρείου Πάγου).
● Οι σύγχρονες και πλήρεις υποδομές του νοσοκομείου προκάλεσαν το ενδιαφέρον πολλών ιδιωτικών ιατρικών ομίλων. Ενδιαφέρον που μετά βεβαιότητος είχε στόχο την σε βάθος χρόνου απόκτησή του.
Η κακή οικονομική κατάσταση του ΚΙΕΝ δεν ενεργοποίησε τις αρμόδιες κρατικές και κυβερνητικές υπηρεσίες προς την κατεύθυνση εξεύρεσης λύσης, που θα έτεινε στην άρση της κακοδιαχείρισης (π.χ. ενεργοποίηση ελεγκτικών και εποπτικών μηχανισμών που ήταν σκανδαλώδης, αλλαγές στα Δ.Σ. του ΕΕΣ και του ΚΙΕΝ με περιορισμό ή αφαίρεση των υπερεξουσιών του Α. Μαρτίνη και των συν αυτώ), και στη διασφάλιση του εν ευρεία εννοία δημοσίου συμφέροντος διά της διατηρήσεως του κοινωφελούς χαρακτήρα του. Αντίθετα!
Ελλειψη προστασίας
- 1 Οπως κατέθεσε ενώπιον της εξεταστικής επιτροπής ο Γεώργιος Σούρλας, υπουργός Υγείας το έτος 1992 οπότε και συνεστήθη το ΚΙΕΝ, την πρωτοβουλία για τη σύστασή του και την ανέγερση του νοσοκομείου την είχε ο ΕΕΣ. Ο ίδιος κατέθεσε ότι ο κοινωφελής χαρακτήρας σήμαινε ότι το ΚΙΕΝ δεν κερδοσκοπεί, ότι όποια κέρδη προκύπτουν από την περίθαλψη των ασθενών διατίθενται μόνο και μόνο για τη βελτίωση του εξοπλισμού και ότι αυτό ήταν αυστηρό. Οι σχετικές διατάξεις για τα νοσηλευτικά ιδρύματα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα προβλεπόταν ότι μπορούσαν υπό προϋποθέσεις να επιχορηγούνται από το κράτος (πράγμα που έγινε και μέσω του Ερυθρού Σταυρού) και με την έννοια αυτή το υπουργείο Υγείας ήταν υποχρεωμένο να ασκεί εποπτεία στις συνθήκες λειτουργίας καθώς και διοικητικό και οικονομικό έλεγχο.
Η διάταξη αυτή είναι σαφέστατη και δεν επιδέχεται παρερμηνειών και ειδικότερα την παρερμηνεία ότι δήθεν το νοσοκομείο «Ερρίκος Ντυνάν» ήταν ιδιωτική κλινική (!) και ότι ως ιδιωτική κλινική έπρεπε να αντιμετωπίζεται. Ωστόσο το «Ντυνάν» εξαιρέθηκε από την εποπτεία του ΥπΟικ. - 2 Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους γνωμοδότησε το 2010 ότι το ΚΙΕΝ είναι το ίδιο και το αυτό νομικό πρόσωπο με το νοσοκομείο «Ερρίκος Ντυνάν». Το ζήτημα της νομικής φύσης του ΚΙΕΝ συναρτήθηκε ευθέως με τις νομοθετικές και τις πολιτικές παρεμβάσεις των κυβερνήσεων των ετών 2006-2014 διά των αρμοδίων υπουργών Υγείας καθώς και με την επίδραση των παρεμβάσεων αυτών στον πλειστηριασμό του νοσοκομείου. Την εξεταστική επιτροπή απασχόλησε το κατά πόσον ήταν επιτρεπτή η διά του πλειστηριασμού (αναγκαστική) πώλησή του τη στιγμή που προστατεύονται συνταγματικά και νομοθετικά τα κοινωφελή ιδρύματα (αναπαλλοτρίωτο, αμεταβίβαστο, ακατάσχετο). Η εξεταστική επιτροπή υιοθετεί την άποψη ότι η ακίνητη και κινητή περιουσία του ΚΙΕΝ (κτίρια του νοσοκομείου και εξοπλισμός του) ήταν μη μεταβιβάσιμα και άρα ακατάσχετα. Το ίδιο ίσχυε και για ενδεχόμενη αναγκαστική κατάσχεση του αυτοτελούς και αυθύπαρκτου δικαιώματος επί του νοσοκομείου (διακριτικός τίτλος, άδεια λειτουργίας, απαιτήσεις έναντι τρίτων κ.λπ.).
- 3 Το πόρισμα καταρρίπτει έναν προς έναν τους ισχυρισμούς της δανείστριας Τράπεζας Πειραιώς που ταυτίστηκαν και με τις απόψεις των τότε υπουργών Υγείας περί ιδιωτικής κλινικής. Βασικό επιχείρημα ότι η βούληση του νομοθέτη είναι σαφής. Για παράδειγμα η άδεια ίδρυσης του «Ερρίκος Ντυνάν» είναι νομοθετική, «εντεταγμένη» στον νόμο (άρθρο 49 του Ν. 2082/1992) και ως εκ τούτου δεν είναι ενσώματη, δεν αποτελεί «πράγμα» κατά τη διάταξη του άρθρου 947 του Α.Κ. («Πράγματα κατά την έννοια του νόμου είναι μόνο ενσώματα αντικείμενα»). Η σχετική απόφαση του Ειρηνοδικείου Αθηνών το 2014 προκάλεσε τότε πρόβλημα στην κυβέρνηση για τον πλειστηριασμό του νοσοκομείου δεδομένου ότι η άδεια αυτή είναι προϋπόθεση για τη νόμιμη λειτουργία φορέα υγείας. Με τις νομοθετικές παρεμβάσεις του υπουργού Υγείας Μ. Βορίδη η προϋπόθεση αυτή πληρώθηκε!
Ομως η νομοθετική άδεια ίδρυσης του νοσοκομείου «Ερρίκος Ντυνάν », ακόμη και υπό την ψευδή εκδοχή της Τράπεζας Πειραιώς ότι δήθεν πρόκειται για ιδιωτική κλινική, δεν είναι μεταβιβάσιμη και κατασχετή. Αν ο νομοθέτης ήθελε να λειτουργούν με τους κανόνες που διέπουν τη λειτουργία των ιδιωτικών κλινικών, θα νομοθετούσε με ρητό και κατηγορηματικό τρόπο. Θα τα χαρακτήριζε ευθέως «ιδιωτικές κλινικές», δεδομένου ότι προϋπήρχε αντίστοιχο νομοθετικό πλαίσιο περί αυτών.
Επέλαση Βγενόπουλου
Με τρεις διαδοχικές συμβάσεις χορήγησης πίστωσης με ανοιχτό (αλληλόχρεο) λογαριασμό το ΚΙΕΝ δανείστηκε από τη MARFIN POPULAR BANK 50.000.000 εκατ. ευρώ (19-12-2006), 15.000.000 εκατ. ευρώ (26-2-2007) και 50.000.000 εκατ. ευρώ (24-5-2007), ήτοι συνολικώς δανείσθηκε 115.000.000 ευρώ με 4 υποθήκες ενώ με ιδιωτικά συμφωνητικά δόθηκαν ενέχυρο και εκχωρήθηκαν στη MARFIN POPULAR BANK όλες οι απαιτήσεις του ΚΙΕΝ έναντι του Δημοσίου και όλων των ασφαλιστικών ταμείων και οργανισμών, καθώς και των καταθέσεων μετρητών.
Με τον τρόπο αυτό, όχι μόνο οι απαιτήσεις της δανείστριας τράπεζας διασφαλίστηκαν πλήρως, αλλά η τράπεζα κατέστη ο ρυθμιστής της ύπαρξης και της λειτουργίας του νοσοκομείου. Με τον δανεισμό ο Ομιλος MIG -συμφερόντων Βγενόπουλου-, με ταυτόχρονη και παράλληλη τραπεζική και νοσηλευτική (μαιευτικές κλινικές ΜΗΤΕΡΑ και ΛΗΤΩ) δραστηριότητα, κατάφερε «να βάλει πόδι» στο νοσοκομείο «Ερρίκος Ντυνάν».
Το Μαιευτικό-Γυναικολογικό Τμήμα της «ΓΑΙΑ Α.Ε.» εντός του νοσοκομείου άρχισε να λειτουργεί την 16-11-2009 δυνάμει της υπ’ αρ. Υ4ε/123637/16-9-2009 άδειας λειτουργίας του υπουργού Υγείας (Δ. Αβραμόπουλου), με την οποία τροποποιήθηκε η προηγούμενη άδεια λειτουργίας του νοσοκομείου. Τρεις ημέρες μετά, την 19-11-2009, η δανείστρια τράπεζα MARFIN POPULAR BANK κατήγγειλε τις δανειακές συμβάσεις με το ΚΙΕΝ, κατέστησε ληξιπρόθεσμο και απαιτητό όλο το υπόλοιπο ποσόν των δανείων (88.300.245 εκατ. ευρώ κατά τα έγγραφα της τράπεζας) και δέσμευσε τα ταμειακά διαθέσιμα του Ιδρύματος στους λογαριασμούς που αυτό τηρούσε στην τράπεζα, επικαλεσθείσα παράβαση όρου των δανειακών συμβάσεων με το ΚΙΕΝ! Με δυο λόγια τότε έγινε το βασικό βήμα που οδήγησε στον εκπλειστηριασμό του πλέον σύγχρονου νοσοκομείου.
Εξεταστική επιτροπή. Δικαιοσύνη;
● Αναφορικά με όσα κατέθεσε ο Α. Λοβέρδος απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεστεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα, δεδομένου ότι από τα προαναφερόμενα με σαφήνεια προκύπτει ότι κατά την ένορκη εξέτασή του στη συνεδρίαση της 18-7-2017 απέφυγε να απαντήσει με ειλικρίνεια στο ερώτημα γιατί συνετάγη τον Ιούλιο του 2011 τροπολογία από τον Α. Μαρτίνη και τον Β. Στεργίου, ενώ ο ίδιος επέμεινε ότι αυτή συνετάγη τον Μάρτιο του 2012 οπότε και ψηφίστηκε. Η σύμβαση της 4-7-2012 για εγγραφή πλασματικού ενεχύρου επί του συνόλου του εξοπλισμού του νοσοκομείου «Ερρίκος Ντυνάν» χρειάζεται περαιτέρω διερεύνηση από τη Δικαιοσύνη, δεδομένου ότι ήταν εξόχως καταχρηστική αφήνοντας το ΚΙΕΝ παντελώς ευάλωτο και χωρίς νομικές άμυνες έναντι των γνωστών επιδιώξεων του Α. Βγενόπουλου.
● Η εξεταστική επιτροπή εκτιμά ότι αναφορικώς με την αποδοχή και την υπογραφή από τον Α. Γεωργιάδη και από τα μέλη του Δ.Σ. του ΚΙΕΝ του Μνημονίου της 26-3-2014 απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεστεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα. Η αξίωση του Μ. Σάλλα έγινε δεκτή από την κυβέρνηση και τον Α. Γεωργιάδη με επιστολή αποδοχής των όρων Σάλλα. Ομως μείζον είναι το ζήτημα σχετικώς με το γεγονός ότι ο Α. Γεωργιάδης υπό την ιδιότητα του υπουργού Υγείας, δηλαδή ως εκτελεστικό όργανο της πολιτείας, ενήργησε ως εντολοδόχος και για λογαριασμό του προέδρου ενός επιχειρηματικού Ομίλου (ως δανειστή) στη διαφορά του με ένα κοινωφελές ίδρυμα, το ΚΙΕΝ, (ως οφειλέτη).
● Η εξεταστική επιτροπή εκτιμά ότι απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση από τις αρμόδιες δικαστικές και εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχουν τελεστεί διά πράξεων ή παραλείψεων αδικήματα, δεδομένου ότι το Ελληνικό Δημόσιο υπέστη οικονομική ζημία ισόποση με το ύψος των μη βεβαιωθέντων χρεών (πιθανό ύψος: 4.500.000 εκατ. ευρώ) προς όφελος της μοναδικής ενυποθήκου δανείστριας ανώνυμης τραπεζικής εταιρείας με την επωνυμία «ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ Α.Ε.»
Αντα Ψαρρά
Η Εφημερίδα των Συντακτών
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου