Τετάρτη 27 Απριλίου 2011
Γαµήλιο πανηγυρτζίδικο σόου
Της Πόπης Διαµαντάκου από τα ΝΕΑ
Αν και κολοσσιαία επικοινωνιακή βιοµηχανία, οι πριγκιπικοί γάµοι δεν φαίνεται να συγκινούν το ίδιο το βρετανικό κοινό, που έχει πολύ σοβαρά προβλήµατα για να ξεχαστεί σε χλιδάτο χάζι
Μπορεί να µην έχει γίνει ακόµη γνωστό αν... δίνουν στα άλογα της βασιλικής φρουράς, που θα συµµετέχουν στο πανηγύρι του γάµου των Ουίλιαµ και Κέιτ, τα ειδικά χάπια για να κάνουν κόπρανα άχρωµα, όπως είχαν κάνει στην κηδεία της Νταϊάνας, ώστε να µη φαίνονται στις κάµερες, αλλά όλα τα υπόλοιπα είναι έτοιµα για την υπερπαραγωγή των 23 εκατοµµυρίων ευρώ, που λέγεται ότι θα αποφέρει τουλάχιστον 700 σε έσοδα από τουρισµό, πώληση τηλεοπτικών δικαιωµάτων και διάφορων γκάτζετ. Κάτι σαν µια γαµήλια Γιουροβίζιον, µε τη συµµετοχή αντιπροσωπευτικών «συγκροτηµάτων» απ’ όλο τον κόσµο.
Η Αµερική έχει το Χόλιγουντ. Η Βρετανία τη βασιλική οικογένεια. Κολοσσιαίες επικοινωνιακές επιχειρήσεις και σχεδόν ταυτόσηµες στην παραγωγή παγκόσµιων παραµυθιών µαζικής κατανάλωσης, µέσω των οποίων συντηρούνται τα κυρίαρχα πρότυπα του δυτικού πολιτισµού. Ως εκ τούτου η µιντιακή βιοµηχανία των βρετανικών βασιλικών γάµων είναι κάτι σαν σουξέ των Σπίλµπεργκ και Σεσίλ ντε Μιλ µαζί. Και επειδή οι πρίγκιπες και δη οι κληρονόµοι του θρόνου δεν είναι δα και πολλοί, ένας γάµος κορυφαίας βασιλικής γκλαµουριάς πέφτει σε κάθε αιώνα χοντρικά, εξού και αυτός του Ουίλιαµ µε την Κέιτ αποκαλείται «ο γάµος του αιώνα». Εκτός δηλαδή από την επικοινωνιακή πτυχή τού εν λόγω χαρακτηρισµού υπάρχει και µια πραγµατική. Τέτοια υπερπαραγωγή, που φιλοδοξεί να συναγωνιστεί και αυτήν του «Οσα παίρνει ο άνεµος» σε παγκόσµια απήχηση, δικαίως έχει τουλάχιστον 850 δηµοσιογράφους από το BBC για την κάλυψή της και τουλάχιστον 8.000 ανταποκριτές από άλλες χώρες. Κάµερες παντού, πανοραµικές λήψεις, οθόνες και Ιντερνετ θα αναµεταδίδουν εικόνες και λεπτοµέρειες για να µη χαθεί δευτερόλεπτο της µεγαλύτερης γαµήλιας εµποροπανηγύρεως της εποχής – θα δείξει αν θα είναι όλων των εποχών, γιατί προηγούνται οι γάµοι της Κρέις Κέλι και του Ρενιέ, αλλά και η κηδεία της Νταϊάνας, µητέρας του Ουίλιαµ, που κάθε άλλο παρά αγαπηµένη του Μπάκιγχαµ και της βασίλισσας ήταν, αλλά η µεγάλη λαϊκή συγκίνηση υποχρέωσε το παλάτι να οργανώσει µία από τις πιο µεγαλειώδεις τελετές. Οπως κι αν έχει, η βιοµηχανία των βασιλικών γάµων είναι πανοµοιότυπη µε το λαϊκό Χόλιγουντ. Παράγει πρότυπα για λαϊκή κατανάλωση, απλοϊκά, γλυκερά µέχρι λιγώµατος, πολυτελή για να θαµπώνονται αφελείς, αλλά πάνω απ’ όλα εξόχως ψυχαγωγικά. Γιατί η µέθοδος της ψυχαγωγίας είναι αυτή που στις ειρηνικές εποχές διαµορφώνει αγορές και προσφέρει σε λαούς την ψευδαίσθηση µιας υποτιθέµενης ευφορίας – ενδεχοµένως και κυριαρχίας, όπως κάποτε η προσάρτηση αποικιών. Πλέον οι βασιλείς δεν µπορούν να βρουν αποικίες, βρίσκουν όµως συζύγους και τροφοδοτούν κουτσοµπολιά για τις λαϊκές φυλλάδες.
Πάντως για το εν λόγω πανηγύρι, που θα µεταδοθεί και στη χώρα µας από τον Alpha, είναι µάλλον αδιάφορη η πλειονότητα των βρετανών πολιτών και δηµοσκόπηση της «Guardian» αναφέρει ότι µόλις το 17% ενδιαφέρεται και χαίρεται για το γεγονός. Λένε ωστόσο, ότι ως τηλεοπτικό σόου οι βασιλικές γαµήλιες τελετές έχουν µεγάλη πέραση.
Κάτι το χάζι στα καπέλα των καλεσµένων κυριών, κάτι στο νυφικό, κάτι οι φιγούρες της βασιλικής φρουράς και τα άλογα, έχει πλάκα το θέαµα, αν και ουδεµία σχέση µε την πραγµατικότητα και δη µε τις ανάγκες των σκληρών καιρών που διανύουµε.
Το θέαµα έρωτας και γάµος του βρετανού πρίγκιπα και του «κοριτσιού της διπλανής πόρτας» – πανοµοιότυπα πλασάρονται πλέον όλα τα βασιλικά γαµήλια παραµύθια, για να τροφοδοτούν όνειρα αφελών κορασίδων – είναι η επιτοµή του κιτς. Από την ανακοίνωση του αρραβώνα του ζευγαριού, µε τους δυο τους πιασµένους χεράκι χεράκι, µέχρι τη βιοµηχανία των ντοκιµαντέρ για το πώς γνωρίστηκαν, πώς τον κυνήγησε η Κέιτ και όλες οι λοιπές παντελώς αδιάφορες λεπτοµέρειες, που προβάλλονται και από τον Alpha, είναι το λιγότερο για γέλια.
Αν και κάθε άλλο παρά αστείο µάς φάνηκε το γεγονός ότι ο πρίγκιψ που υπηρετεί στην Αεροπορία, πήρε ένα Σινούκ, ακριβοπληρωµένο πολεµικό αεροπλάνο από τον λαό του, για να το προσγειώσει στην αυλή της αγαπηµένης του Κέιτ προκειµένου να την εντυπωσιάσει, σε µια πτήση που κόστισε 9.000 λίρες. Αντέχουν οι εποχές τέτοιου είδους πριγκιπικά καπρίτσια; Πάντως µέχρι στιγµής οι Βρετανοί τα εξάγουν σαν την πιο εξαιρετική παραγωγή τους εξωτικών «φρούτων».
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου