Έπειτα από έξι ημέρες στη θάλασσα, το Norman Atlantic βρίσκεται πλέον στο λιμάνι του Μπρίντιζι. Εισαγγελία, πυροσβέστες και λιμενικοί αρχίζουν τις έρευνες στο εσωτερικό του για να διαπιστώσουν, εάν υπάρχουν ή όχι άλλα θύματα και να διακριβώσουν τα αίτια αυτής της τραγωδίας, αποδίδοντας ευθύνες. Το μαύρο κουτί του πλοίου, που ήδη έχει βρεθεί, θα βοηθήσει για να αποσαφηνιστούν οι ευθύνες του πλοιάρχου και του πληρώματος στη διαχείριση της κατάστασης έκτακτης ανάγκης (για παράδειγμα πότε σήμανε ο συναγερμός και πότε δόθηκε η διαταγή εκκένωσης του πλοίου).
Ο εισαγγελέας του Μπάρι διεύρυνε ...τον κύκλο των πιθανών υπευθύνων για την τραγωδία κι εκτός από τον πλοίαρχο και τον ιδιοκτήτη του πλοίου, άσκησε δίωξη εις βάρος άλλων τεσσάρων ατόμων: δυο εκπροσώπων της εταιρείας ΑΝΕΚ και δύο μελών του πληρώματος, του αντιπλοίαρχου και του β' μηχανικού, με τις κατηγορίες της πολλαπλής ανθρωποκτονίας εξ αμελείας και της πρόκλησης ναυαγίου εξ αμελείας.
Το μυστήριο με τις λίστες
Άμεσος στόχος των αρχών είναι να αποσαφηνιστεί ο ακριβείς αριθμός των επιβατών και των οχημάτων, με τον εισαγγελέα του Μπάρι Τζιουζέπε Βόλπε, να υπολογίζει πλέον τους αγνοούμενους περίπου σε 11, με βάση την υπόθεση ότι οι επιβαίνοντες- μαζί με το πλήρωμα- ήταν 499. «Θα ξέρουμε τον ακριβή αριθμό των αγνοούμενων», είπε, «όταν η Ελλάδα αποφασίσει να μας δώσει αξιόπιστη λίστα επιβαινόντων, γιατί η Ελλάδα έχει καθυστερήσει πολύ». Προς το παρόν, σύμφωνα με τον εισαγγελέα του Μπρίντιζι που μετέχει των ανακρίσεων, δεν είναι ακόμα δυνατόν να αρχίσουν οι έρευνες στο εσωτερικό του πλοίου για λόγους ασφαλείας.
Όπως κατέθεσε ο καπετάνιος- γράφει η εφημερίδα «il Fatto Quotidiano» - θα πρέπει να διαχωριστούν οι ευθύνες τις εταιρίες από αυτές του πληρώματος. Ο Α. Τζιακομάτσι υποστήριξε ότι την επιχείρηση διάσωσης δυσκόλεψε h τακτική των «υπεράριθμων κρατήσεων της ΑΝΕΚ και η καθυστερημένη ανταπόκριση της Ελλάδας στα μηνύματα SOS που εξέπεμψε το πλοίο. Εάν η ΑΝΕΚ είχε σεβαστεί τον μέγιστο αριθμό των επιβαινόντων που μπορεί να μεταφέρει το πλοίο, τότε ο υπολογισμός των αγνοουμένων θα ήταν ευκολότερος, φέρεται να υποστήριξε ο καπετάνιος, υπογραμμίζοντας ότι ο ίδιος δεν μπορεί «να λειτουργεί ως αστυνομία» πάνω στο πλοίο. «Εγώ», είπε, «δίνω εντολές, αλλά δεν μπορώ να κάνω τίποτα εάν αυτές δεν γίνονται σεβαστές». Ο καπετάνιος μίλησε με κάθε λεπτομέρεια, για τα μέτρα πυρόσβεσης και τα μέτρα διάσωσης. «Το φέρι είχε τέσσερις λέμβους, η κάθε μία εκ των οποίων μπορεί να μεταφέρει έως 150 άτομα», είπε και στη θεωρία έφθαναν να σώσουν όλο τον κόσμο. Η φωτιά κατέστρεψε τις δυο, υποστήριξε.
Όσο για τις υπόλοιπες δυο, ο καπετάνιος είπε ότι «έδωσε εντολή να ετοιμαστούν, αλλά όχι να τις ρίξουν στη θάλασσα, αφού πριν γίνει αυτό, έπρεπε να έχει διασφαλιστεί ότι όλοι οι επιβάτες φοράνε σωσίβια και το πλήρωμα έπρεπε να αποφασίσει ποιος θα επιβιβαστεί στη βάρκα, ακολουθώντας τους κανόνες προτεραιότητας (παιδιά, γυναίκες, ασθενείς, ηλικιωμένοι και μετά οι άνδρες)».
Τα μέλη του πληρώματος έπρεπε να μοιράσουν τα σωσίβια στο κατάστρωμα 5, αλλά αυτό ήταν αδύνατο λόγω της φωτιάς, είπε ο καπετάνιος, γι αυτό και ο κόσμος έπρεπε να πάει στο κατάστρωμα 6. Κι ενώ γινόταν αυτό, κατέθεσε ο Τζιακομάτσι, «κάποιος έριξε την βάρκα στη θάλασσα, χωρίς την εντολή του... μάλλον χειροκίνητα, με μόνο 50 άτομα μέσα». Ποιος το έκανε αυτό; Ο καπετάνιος δεν ήταν σίγουρος, μπορεί κάποιοι από το πλήρωμα, μπορεί κάποιο επιβάτες. Σε κάθε βάρκα, είπε, πρέπει να επιβαίνουν έως τρία μέλη πληρώματος. Σε αυτή που έπεσε στη θάλασσα ήταν «τουλάχιστον τρία», υποστήριξε, συμπληρώνοντας ότι αυτός δεν μπορούσε να επιβλέψει την διαδικασία αφού έπρεπε να είναι στη γέφυρα του πλοίου και περιγράφοντας ώρες αγωνίες περιμένοντας να φθάσει η βοήθεια από την Ελλάδα.
Το υπουργείο Ναυτιλίας απάντησε στους ισχυρισμούς του καπετάνιου δίνοντας στη δημοσιότητα το λεπτομερές ιστορικό των αρχικών ενεργειών του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης του Αρχηγείου του Λ.Σ – ΕΛ.ΑΚΤ. από τη στιγμή που ενημερώθηκε για το περιστατικό εκδήλωσης πυρκαγιάς, μέχρι και τη χρονική στιγμή που κατέστη εφικτή η επικοινωνία για πρώτη φορά με τον Πλοίαρχο του Ε/Γ – O/Γ “NormanAtlantic”.
Οι νεκροί και οι αγνοούμενοι
Οι ιταλικές αρχές έχουν ταυτοποιήσει μέχρι τώρα 8 από τις εννέα σορούς - μεταξύ αυτών και οι Έλληνες υπήκοοι Νικόλαος Παράσχης και Κωνσταντίνος Κουφόπουλος - ενώ δεν έχει αναγνωριστεί ακόμα η σορός ενός άνδρα και δεν έχουν ανασυρθεί ακόμα τα δυο θύματα που είχαν εντοπίστηκαν στη θάλασσα. Οι νεκροψίες θα αρχίσουν την Δευτέρα, 5 Ιανουαρίου. Δέκα είναι σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας οι Έλληνες αγνοούμενο: είναι οι Γεώργιος Δούλης, Κουφογιώργος Αλέξανδρος, Συμενωνίδης Ιωάννης, Τσάμης Βασίλειος, Νικολάρας Απόστολος, Καζαντζίδης Γεράσιμος, Σαγιρίδης Νικόλαος, Παπαδόπουλος Γεώργιος, Καραβαγγέλης Ευάγγελος και Σοφός Ιωάννης.
Ο εισαγγελέας του Μπάρι διεύρυνε ...τον κύκλο των πιθανών υπευθύνων για την τραγωδία κι εκτός από τον πλοίαρχο και τον ιδιοκτήτη του πλοίου, άσκησε δίωξη εις βάρος άλλων τεσσάρων ατόμων: δυο εκπροσώπων της εταιρείας ΑΝΕΚ και δύο μελών του πληρώματος, του αντιπλοίαρχου και του β' μηχανικού, με τις κατηγορίες της πολλαπλής ανθρωποκτονίας εξ αμελείας και της πρόκλησης ναυαγίου εξ αμελείας.
Άμεσος στόχος των αρχών είναι να αποσαφηνιστεί ο ακριβείς αριθμός των επιβατών και των οχημάτων, με τον εισαγγελέα του Μπάρι Τζιουζέπε Βόλπε, να υπολογίζει πλέον τους αγνοούμενους περίπου σε 11, με βάση την υπόθεση ότι οι επιβαίνοντες- μαζί με το πλήρωμα- ήταν 499. «Θα ξέρουμε τον ακριβή αριθμό των αγνοούμενων», είπε, «όταν η Ελλάδα αποφασίσει να μας δώσει αξιόπιστη λίστα επιβαινόντων, γιατί η Ελλάδα έχει καθυστερήσει πολύ». Προς το παρόν, σύμφωνα με τον εισαγγελέα του Μπρίντιζι που μετέχει των ανακρίσεων, δεν είναι ακόμα δυνατόν να αρχίσουν οι έρευνες στο εσωτερικό του πλοίου για λόγους ασφαλείας.
Όπως κατέθεσε ο καπετάνιος- γράφει η εφημερίδα «il Fatto Quotidiano» - θα πρέπει να διαχωριστούν οι ευθύνες τις εταιρίες από αυτές του πληρώματος. Ο Α. Τζιακομάτσι υποστήριξε ότι την επιχείρηση διάσωσης δυσκόλεψε h τακτική των «υπεράριθμων κρατήσεων της ΑΝΕΚ και η καθυστερημένη ανταπόκριση της Ελλάδας στα μηνύματα SOS που εξέπεμψε το πλοίο. Εάν η ΑΝΕΚ είχε σεβαστεί τον μέγιστο αριθμό των επιβαινόντων που μπορεί να μεταφέρει το πλοίο, τότε ο υπολογισμός των αγνοουμένων θα ήταν ευκολότερος, φέρεται να υποστήριξε ο καπετάνιος, υπογραμμίζοντας ότι ο ίδιος δεν μπορεί «να λειτουργεί ως αστυνομία» πάνω στο πλοίο. «Εγώ», είπε, «δίνω εντολές, αλλά δεν μπορώ να κάνω τίποτα εάν αυτές δεν γίνονται σεβαστές». Ο καπετάνιος μίλησε με κάθε λεπτομέρεια, για τα μέτρα πυρόσβεσης και τα μέτρα διάσωσης. «Το φέρι είχε τέσσερις λέμβους, η κάθε μία εκ των οποίων μπορεί να μεταφέρει έως 150 άτομα», είπε και στη θεωρία έφθαναν να σώσουν όλο τον κόσμο. Η φωτιά κατέστρεψε τις δυο, υποστήριξε.
Όσο για τις υπόλοιπες δυο, ο καπετάνιος είπε ότι «έδωσε εντολή να ετοιμαστούν, αλλά όχι να τις ρίξουν στη θάλασσα, αφού πριν γίνει αυτό, έπρεπε να έχει διασφαλιστεί ότι όλοι οι επιβάτες φοράνε σωσίβια και το πλήρωμα έπρεπε να αποφασίσει ποιος θα επιβιβαστεί στη βάρκα, ακολουθώντας τους κανόνες προτεραιότητας (παιδιά, γυναίκες, ασθενείς, ηλικιωμένοι και μετά οι άνδρες)».
Τα μέλη του πληρώματος έπρεπε να μοιράσουν τα σωσίβια στο κατάστρωμα 5, αλλά αυτό ήταν αδύνατο λόγω της φωτιάς, είπε ο καπετάνιος, γι αυτό και ο κόσμος έπρεπε να πάει στο κατάστρωμα 6. Κι ενώ γινόταν αυτό, κατέθεσε ο Τζιακομάτσι, «κάποιος έριξε την βάρκα στη θάλασσα, χωρίς την εντολή του... μάλλον χειροκίνητα, με μόνο 50 άτομα μέσα». Ποιος το έκανε αυτό; Ο καπετάνιος δεν ήταν σίγουρος, μπορεί κάποιοι από το πλήρωμα, μπορεί κάποιο επιβάτες. Σε κάθε βάρκα, είπε, πρέπει να επιβαίνουν έως τρία μέλη πληρώματος. Σε αυτή που έπεσε στη θάλασσα ήταν «τουλάχιστον τρία», υποστήριξε, συμπληρώνοντας ότι αυτός δεν μπορούσε να επιβλέψει την διαδικασία αφού έπρεπε να είναι στη γέφυρα του πλοίου και περιγράφοντας ώρες αγωνίες περιμένοντας να φθάσει η βοήθεια από την Ελλάδα.
Το υπουργείο Ναυτιλίας απάντησε στους ισχυρισμούς του καπετάνιου δίνοντας στη δημοσιότητα το λεπτομερές ιστορικό των αρχικών ενεργειών του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης του Αρχηγείου του Λ.Σ – ΕΛ.ΑΚΤ. από τη στιγμή που ενημερώθηκε για το περιστατικό εκδήλωσης πυρκαγιάς, μέχρι και τη χρονική στιγμή που κατέστη εφικτή η επικοινωνία για πρώτη φορά με τον Πλοίαρχο του Ε/Γ – O/Γ “NormanAtlantic”.
Οι νεκροί και οι αγνοούμενοι
Οι ιταλικές αρχές έχουν ταυτοποιήσει μέχρι τώρα 8 από τις εννέα σορούς - μεταξύ αυτών και οι Έλληνες υπήκοοι Νικόλαος Παράσχης και Κωνσταντίνος Κουφόπουλος - ενώ δεν έχει αναγνωριστεί ακόμα η σορός ενός άνδρα και δεν έχουν ανασυρθεί ακόμα τα δυο θύματα που είχαν εντοπίστηκαν στη θάλασσα. Οι νεκροψίες θα αρχίσουν την Δευτέρα, 5 Ιανουαρίου. Δέκα είναι σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας οι Έλληνες αγνοούμενο: είναι οι Γεώργιος Δούλης, Κουφογιώργος Αλέξανδρος, Συμενωνίδης Ιωάννης, Τσάμης Βασίλειος, Νικολάρας Απόστολος, Καζαντζίδης Γεράσιμος, Σαγιρίδης Νικόλαος, Παπαδόπουλος Γεώργιος, Καραβαγγέλης Ευάγγελος και Σοφός Ιωάννης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου