Το πιο εύκολο πράγμα στα media είναι να γκρεμίσεις. Και το πιο δύσκολο πράγμα είναι να χτίσεις. Το λένε αυτό όσοι ξέρουν την πιάτσα· και αν για τις εφημερίδες και τα περιοδικά ισχύει μια φορά, για τα κανάλια και τα ραδιόφωνα ισχύει δέκα.
Τη συνήθεια του τηλεθεατή και του ακροατή δεν την πολεμάς και δεν την κατακτάς έτσι στο άψε-σβήσε. Θέλει...
σκληρή δουλειά, θέλει αφοσίωση και πάνω απ' όλα θέλει χρόνο. Οποιος πίστεψε ότι μπορεί να ρίξει χρήμα και διαφήμιση και να γράψει νούμερα στην AGB/Nielsen εν ριπή οφθαλμού, ακόμη κλαίει και οδύρεται.
Οπότε, τώρα που η τηλεοπτική σεζόν οδεύει προς το τέλος της, ας δούμε τα νούμερα. Ας εντρυφήσουμε στους αριθμούς κι ας βγάλουμε τα..
συμπεράσματά μας. Για να δούμε τι έκαναν τα κανάλια, τι αποκόμισαν, τι έχασαν, ποια ήταν τα σκαμπανεβάσματά τους, πώς αντιμετώπισαν τον ανταγωνισμό και, κυρίως, πώς επωφελήθηκαν από το κλείσιμο της ΕΡΤ. Αν ζούσατε εκείνη την εποχή σε άλλο πλανήτη ή αν σας απατά σε βαθμό συγκλονιστικό η μνήμη σας, υπενθυμίζω ότι πέρυσι στις 11 Ιουνίου η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου (η ΔΗΜΑΡ διαφώνησε και αποχώρησε) κατέβασε τα ρολά της πραγματικής Δημόσιας Τηλεόρασης και πέταξε στο δρόμο 2.600 ανθρώπους. Ετσι, για να γίνει το χατίρι της τρόικας.
Ζήτημα πρώτον, λοιπόν, το «μαύρο» στην ΕΡΤ. Οπως δείχνουν τα στοιχεία της AGB/Nielsen για το πρώτο ενδεκαήμερο του περασμένου Ιουνίου, η ΕΤ1, η ΝΕΤ και η ΕΤ3 είχαν μαζί ένα πακέτο τηλεθέασης που έφτανε το 13,9 %. Η διάδοχη κατάσταση της Δημόσιας Τηλεόρασης (ο Θεός να την κάνει...) ξεκίνησε με ένα χλομό, χλομότατο 1,4% στο διάστημα από 10 ώς 31 Ιουλίου, συνέχισε με 3,1% τον Αύγουστο και 3,4% τον Σεπτέμβριο και δείχνει πλέον να σταθεροποιείται εκεί γύρω στο 5%. Σχεδόν εννιά μονάδες κάτω, δηλαδή.
Θα μου πούνε οι καλοπροαίρετοι, τρία κανάλια η ΕΡΤ, ένα κανάλι η Δ.Τ. Θα απαντήσω ότι κανείς δεν υποχρέωσε τη Δ.Τ. να ανοίξει μόνο ένα κανάλι. Κανείς, εκτός από το οργανωτικό μπάχαλο που ακόμη δεν έχει λυθεί, παρά την επέμβαση των ΜΑΤ και τη μετακόμιση των πάσης φύσεως «αρμοδίων» στην Αγία Παρασκευή. Από εκεί και πέρα καθίσταται σαφές ότι οι αθλητικές μεταδόσεις, οι ταινίες και τα πανηγυράκια τύπου Eurovision δίνουν μοναδούλες στη Δ.Τ., καθώς το υπόλοιπο πρόγραμμα είναι από αόρατο έως ανύπαρκτο. Και όταν τέλος πάντων εμφανισθεί, κανείς δεν ξέρει πότε, πώς και αν θα θέλξει τους τηλεθεατές.
Ποιοι επωφελήθηκαν όμως από το κλείσιμο; Ο πρώτος που τσίμπησε, ίσως επειδή το προφίλ του ταίριαζε περισσότερο στο κοινό της ΕΡΤ, ήταν ο ΣΚΑΪ. Από το σχεδόν εννιαράκι στις αρχές Ιουνίου, κέρδισε δύο μονάδες και τις διατήρησε σχεδόν ώς το τέλος Σεπτεμβρίου. Στη συνέχεια ωστόσο, και όσο ανέβαινε η Δ.Τ., άρχισε να υποχωρεί, για να επιστρέψει στα νορμάλ κυβικά του τον περασμένο Μάρτιο. Με μικρή πτώση μάλιστα σε σχέση με τον Φεβρουάριο, μισή μονάδα που μοιάζει να μετακόμισε σούμπιτη στη Δ.Τ.
Το Mega από την πλευρά του πήρε κι αυτό δύο θερινές μονάδες από τη Δ.Τ., αλλά λόγω ελλείψεως προγραμματικών λύσεων είδε τα νούμερά του να κατρακυλούν από τον Οκτώβριο και ύστερα. Ως και 17% μέσον όρο είχε τον Ιανουάριο κι ευτυχώς που σκάσανε μύτη οι καινούργιες εκπομπές (και, κυρίως, το «Παρτάλι»), οπότε πήρε μια ανάσα. Διότι ο Alpha το είχε φέρει στα σκοινιά το κανάλι της Μεσογείων...
Ο οποίος Alpha είναι αναμφιβόλως το αστέρι της σεζόν. Ναι, το ξέρω ότι ο Antenna ξαναπήρε την πρωτιά έπειτα από χρόνια και δεν το αμφισβητώ. Ηταν όμως αναμενόμενο ώς ένα σημείο, καθώς το κυνηγούσε όλες τις τελευταίες σεζόν, καθώς έβαλε τα δυνατά του με κάθε τρόπο, καθώς έδωσε πολλά, πάρα πολλά λεφτά (στο μέτρο της εποχής) για πρόσωπα και προγράμματα. Μπράβο του, συγχαρητήρια, και του χρόνου, αλλά το περιμέναμε.
Ο Alpha, από την άλλη, ήταν έκπληξη. Διότι δεν μπορεί κανείς να πει ότι το ξήλωσε το πορτοφόλι, διότι η ιδιοκτησία του είχε ένα σωρό θέματα να αντιμετωπίσει, διότι ο στυλοβάτης Λαζόπουλος (καλά να 'ναι ο άνθρωπος) δεν κατάφερε να στήνει ένα χρυσοφόρο Τσαντίρι ανά δεκαπέντε μέρες. Συγγνώμη, αλλά δυο γερά Τσαντίρια το μήνα μπορούν να ωθήσουν αποτελεσματικά προς τα πάνω το συνολικό αποτέλεσμα. Δεν ήταν παίξε-γέλασε η απώλεια.
Αντί όμως να βυθισθεί ο Alpha, πήρε φόρα. Κι από το δεκατριάρι (σημαδιακό;) που είχε καταγράψει στην αρχή Ιουνίου, έφτασε να κοντράρει στα ίσα το Mega. Στο 0,3% ήταν η διαφορά τους τον Ιανουάριο και τον Μάρτιο ήταν μόλις μιάμιση μονάδα. Κι όλα αυτά, ενώ το κανάλι της Κάντζας πέρασε μια θερινή ραστώνη άνευ προηγουμένου, τσαλαβουτώντας στα εντεκάρια. Με σοφές ωστόσο κινήσεις σε επίπεδο προγραμματισμού, βγήκε στον αφρό. Η τρίτη θέση είναι δική του, μακριά από το κάποτε ισοδύναμο Star, και τη δεύτερη την καλοβλέπει για την επόμενη σεζόν. Ιδίως αν συνεχιστεί η διχόνοια στο Mega...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ c.xanthakis@eleftherotypia.net
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου