Πέμπτη 4 Απριλίου 2019

Αλήθειες και μύθοι για τα «μακεδονικά» εμπορικά σήματα

Αποτέλεσμα εικόνας για Αλήθειες και μύθοι για τα «μακεδονικά» εμπορικά σήματα
Οση ζημιά προκαλεί η, πολιτικά υποδαυλιζόμενη, συναισθηματική φόρτιση για το μακεδονικό, άλλη τόση – ίσως και περισσότερη – προκαλεί η συστηματική παραγωγή fake news γύρω από κρίσιμες και βασικές πτυχές της συμφωνίας των Πρεσπών. «Έχουμε φτάσει σε ένα σημείο, όπου...
δεν παράγονται απλά fake news, παράγεται μια fake πολιτική» δήλωσε χθες ο πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης, και αυτή η συνολική διαπίστωση εμπεριέχει και την εδραιωμένη πεποίθηση εντός κυβέρνησης για την επιχείρηση «πολιτικής δολιοφθοράς» που έχει στήσει η ΝΔ. 

Ένα συστηματικό και οργανωμένο σχέδιο, όπως λένε κυβερνητικά στελέχη, αφενός για να αποδομηθούν τα, άμεσα και μακροπρόθεσμα, οφέλη από την συμφωνία και αφετέρου, και κυρίως, για να διαστρεβλωθούν πλήρως κομβικά στοιχεία της τα οποία όχι μόνον δεν δημιουργούν αλλά και επιλύουν χρόνια προβλήματα. Στόχος του σχεδίου αυτού, κατά τις ίδιες πηγές, είναι η δημιουργία σύγχυσης και θολού τοπίου επί του ίδιου του περιεχομένου της συμφωνίας – ενός τοπίου, που διευκολύνει τον Κυριάκο Μητσοτάκη να χρησιμοποιεί και να κεφαλαιοποιεί το εθνικό συναίσθημα παίζοντας τον ρόλο του «μακεδονομάχου».

Η κατοχύρωση των σημάτων

Ως πλέον χαρακτηριστική αυτής της επιχείρησης δημιουργίας σύγχυσης θεωρείται από την κυβέρνηση η υπόθεση των εμπορικών σημάτων και των προϋποθέσεων υπό τις οποίες μπορούν, ή δεν μπορούν, οι επιχειρήσεις της Βόρειας Μακεδονίας να χρησιμοποιούν τον όρο «μακεδονικός» σε προϊόντα τους στο εξωτερικό. Η Νέα Δημοκρατία, με μπαράζ ανακοινώσεών της, έχει καταγγείλει – γενικώς και χωρίς ονόματα πάντοτε – κατακλυσμό των διεθνών αγορών από προϊόντα της Βόρειας Μακεδονίας που φέρουν τον όρο «μακεδονικός» καθώς και, επίσης «ανώνυμες» περιπτώσεις επιχειρήσεων της Βορείου Ελλάδας που δεν μπορούν να κατοχυρώσουν σε αγορές του εξωτερικού το σήμα «μακεδονικό» για δικά τους προϊόντα.

Η αλήθεια όμως μάλλον απέχει μακράν από τις εν λόγω καταγγελίες. Ενδεικτικοί επ’ αυτού είναι κάποια μόνον στοιχεία και αριθμοί που περιλαμβάνονται σε ενημέρωση του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής διπλωματικής αντιπροσωπείας στα Σκόπια. Με βάση αυτή την ενημέρωση, επί συνόλου 344 διεθνώς καταχωρημένων εμπορικών σημάτων εταιρειών της Βόρειας Μακεδονίας μόνον πέντε περιέχουν τον όρο «Macedonia». Επίσης, σε σύνολο 53 προϊόντων ΠΟΠ/ΠΓΕ (Προστατευόμενες Ονομασίες Προέλευσης και Γεωγραφικές Ενδείξεις) μόνον ένα – ένα είδος σαλάτας για την ακρίβεια - έχει τον προσδιορισμό «Makedonski».

Τα προϊόντα ΠΟΠ και τα κρασιά



Για τα προϊόντα ΠΟΠ/ΠΓΕ γίνεται και ο μεγαλύτερος θόρυβος, καθώς σ’ αυτά ανήκουν και τα περισσότερα ελληνικά κρασιά που φέρουν τον όρο «μακεδονικός». Οι οινοπαραγωγοί της βόρειας Ελλάδας συζήτησαν το θέμα και με τον πρωθυπουργό στην πρόσφατη συνάντησή τους, και εδώ όμως η πραγματικότητα είναι μάλλον διαφορετική – και πολύ πιο δύσκολη για τους παραγωγούς της Βόρειας Μακεδονίας – από εκείνη που επιχειρεί να παρουσιάσει η ΝΔ.

Η νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στην οποία προσδοκά να ενταχθεί η γειτονική χώρα, έχει πολύ αυστηρούς όρους για τα προϊόντα ΠΟΠ και ΠΓΕ. Συγκεκριμένα, προβλέπει ότι για να αναγνωριστεί οποιοδήποτε γεωγραφικό όνομα ως ΠΟΠ ή ΠΓΕ πρέπει να ανήκει σε γεωγραφική περιοχή και όχι σε κράτος. Μοναδική εξαίρεση που προβλέπεται είναι όταν πρόκειται για πολύ μικρό κράτος, μοντέλο κράτους – πόλης, κάτι που αφενός δεν ισχύει για τη Βόρεια Μακεδονία και, αφετέρου, εάν επιχειρηθεί μπορεί να το αποτρέψει η ελληνική πλευρά κατά τις ενταξιακές διαπραγματεύσεις.

Η αγορά της Κίνας

Αναλόγου έντασης fake news διασπείρονται καθημερινά και με ελληνικές εταιρίες που, δήθεν, δεν μπορούν να κατοχυρώσουν πλέον το σήμα «μακεδονικός» στην αγορά της Κίνας. Η πραγματικότητα, όπως έχει διευκρινίσει με επίσημη ανακοίνωσή του και το υπουργείο Εξωτερικών, είναι πως το πρόβλημα με την κατοχύρωση σημάτων στην Κίνα υπάρχει από το 2010 και εκείνο που πράγματι έχει δρομολογηθεί πλέον είναι η διαδικασία επίλυσής του. Εδώ, αποκαλυπτική ήταν και η περίπτωση της Μακεδονικής Εταιρίας Χάρτου την οποία επικαλέστηκε – πάντα «ανωνύμως» σε πρόσφατη ανακοίνωσή της η ΝΔ – για να υποστηρίξει ότι το «σήμα» της εταιρίας αποκλείστηκε από την Κίνα λόγω των… επιπλοκών της συμφωνίας των Πρεσπών.

Η ίδια η εταιρία όμως, με ανακοίνωσή της, ήρθε να διαψεύσει πως το πρόβλημα οφειλόταν στην συμφωνία των Πρεσπών και, μάλιστα, ευχαρίστησε το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών για την συνδρομή του. «Στη διαδικασία κατοχύρωσης της επωνυµίας µας παγκόσµια», αναφέρεται στην ανακοίνωση μεταξύ άλλων, «και ύστερα από σειρά επιτυχηµένων αιτήσεων τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Αµερική και Αυστραλία οι κινεζικές υπηρεσίες εξέφρασαν κάποιες επιφυλάξεις, οι οποίες βάσει των σχετικών εγγράφων ουδόλως σχετίζονται µε την πρόσφατη συµφωνία. Υστερα από ενηµέρωση, αρµοδίως, του ελληνικού ΥΠΕΞ, τους παράγοντες του οποίου ευχαριστούµε για τα άµεσα αντανακλαστικά, προχωρήσαµε στις ενδεδειγµένες ενέργειες για ευτυχή κατάληξη της υπόθεσης»…

Δεν υπάρχουν σχόλια: